Hemostasis

סיכון מוגבר לאירועי קרישיות-יתר בחולים עם מחלת מעי דלקתית לאחר התערבות ניתוחית (Arch Surg)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Surgery עולה כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Inflammatory Bowel Disease) לאחר טיפול ניתוחי קיים סיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים (DVT או Deep Vein Thrombosis) ותסחיף ריאתי (Pulmonary Embolism).

לדברי החוקרים, ידוע היטב כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית סיכון מוגבר לסיבוכים תרומבואמבוליים, בעיקר פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי. בחולים עם מחלת מעי דלקתית קיים סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי, ויש עדויות לפיהן בחולים עם מחלות מעי דלקתיות ותסחיף ריאתי סיכון מוגבר לתמותה.

עם זאת, ההנחיות לטיפול מניעתי לפקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי אינן מתייחסות לחולים עם מחלות מעי דלקתיות.

מדגם המחקר כלל 211 בתי חולים שונים עם למעלה מ-270,000 חולים לאחר ניתוח. מבין אלו, 2249 אובחנו עם מחלת מעי דלקתית (0.8%). לחולים אלו השוו החוקרים כ-270,000 חולים ללא מחלת מעי דלקתית. החוקרים קבעו את ההיארעות של פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי, אוטם לבבי ושבץ מוחי בתוך שלושים ימים מהניתוח.

במדגם כלו, החוקרים זיהו 2665 מקרים של פקקת ורידים עמוקים או תסחיף ריאתי (1.0%). היארעות תסחיף ריאתי הייתה גבוהה יותר בחולים עם מחלת מעי דלקתית (2.5%, p<0.001). כמו כן, תועד שיעור גבוה יותר של אירועי פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית במקרים כירורגיים שלא עירבו את המעיים (5.0%, p=0.002). כאשר החוקרים לקחו בחשבון ערפלנים שונים, הם אישרו את הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין סיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי (יחס סיכויים של 2.03). באשר לניתוחים שלא עירבו את המעיים, יחס הסיכויים עמד על 4.45.

החוקרים לא הדגימו סיכון מוגבר בחולים עם מחלת מעי דלקתית לאוטם לבבי או שבץ מוחי לאחר הניתוח.

לאור ממצאים אלו, החוקרים סבורים כי יש לשקול מחדש טיפול למניעת תסחיף ריאתי או פקקת ורידים עמוקים בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

Arch Surg. Published online October 17, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה