Hepatitis C

מבוגרים עם זיהום בנגיף HCV בסיכון מוגבר להתפתחות שחפת פעילה (Clin Infect Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם זיהום בנגיף HCV (או Hepatitis C Virus), בין אם טופלו ובין אם לאו, קיים סיכון מוגבר להתפתחות שחפת פעילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי HCV ושחפת הן בין המחלות הזיהומיות המובילות כגורמות לתחלואה ותמותה ברחבי העולם וקיימת חפיפה משמעותית בחולים הסובלים מזיהומים אלו. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין זיהום בנגיף HCV ובין התפתחות שחפת פעילה במדגם גדול שכלל למעלה מ-1.8 מיליון מבוגרים מגאורגיה.

החוקרים התמקדו בחולים שעברו בדיקה לנוגדנים כנגד HCV בין ינואר 2015 ועד ספטמבר 2020 ועקב אחר חולים אלו לזיהוי מקרים חדשים של שחפת פעילה.

מהנתונים עולה כי מבין 1,828,808 מבוגרים שנכללו במחקר, שחפת פעילה אובחנה ב-3,163 מקרים (0.17%) לאחר חציון מעקב של שישה חודשים. שיעורי היארעות שחפת פעילה ל-100,000 שנות-אדם עמדו על 296 בקרב חולים עם HCV לא-מטופל, 109 בקרב אלו עם זיהום מטופל ו-65 בקרב מבוגרים שהיו שליליים לזיהום בנגיף HCV.

מניתוח רב-משתני עלה כי הן HCV לא-מטופל (יחס סיכון מתוקן של 2.9, רווח בר-סמך 95% של 2.4-3.4) והן HCV מטופל (יחס סיכון מתוקן של 1.6, רווח בר-סמך 95% של 1.4-2.0) לוו בסיכון מוגבר לשחפת פעילה, בהשוואה לנבדקים שליליים לנגיף HCV.

ממצאי המחקר תומכים בשילוב בדיקות לזיהוי שחפת ומניעת הזיהום החיידקי במרפאות לטיפול בחולים עם HCV.  הנתונים מדגישים את החשיבות של טיפול ממוקד-מטופל, עם גישת טיפול משולבת במטרה להבטיח השגת התוצאות הטובות ביותר בהתמודדות עם שני זיהומים נפוצים מאוד ברחבי העולם – שחפת ו-HCV.

 

Clin Infect Dis, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה