Hepatitis C

סוכרת וזיהום HCV מנבאים סיכון מוגבר למחלת כבד על-רקע אלכוהול (מתוך כנס The Liver Meeting)

בחולים עם הפרעת שימוש באלכוהול וסוכרת או זיהום בנגיף HCV (או Hepatitis C Virus) סיכון מוגבר למחלת כבד מתקדמת, בעוד שמוצא אפריקאי-אמריקאי זוהה כגורם מגן, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס The Liver Meeting.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות של הפרעת שימוש באלכוהול בארצות הברית נעה סביב 30 מיליון חולים, עם 95,000 מקרי תמותה כל שנה. מדובר בהתוויה המובילה להשתלת כבד בארצות הברית ובאירופה, עם עליה פרוגרסיבית בהיארעות מחלת כבד אלכוהולית.

במטרה לקבוע את ההיארעות ארוכת הטווח, גורמי הסיכון הקליניים והמדדים המעבדתיים הקשורים עם התפתחות מחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול והתמותה הנלווית, החוקרים בחנו את הנתונים אודות מדגם היסטורי של 32,081 מטופלים (גיל ממוצע של 48.7 שנים; 65% גברים) עם הפרע שימוש באלכוהול בין ינואר 2006 ועד ינואר 2017. הם לא כללו חולים עם הפרעה קודמת של מחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול בעת אבחנת הפרעת שימוש באלכוהול, כמו גם 4,454 חולים עם מדד Fibrosis-4 של מעל 2.6.

לאחר מעקב ממוצע של 5.7 שנים, 10.2% מהחולים פיתחו מחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול ו-18.3% הלכו לעולמם. בעוד שאבחנה של סוכרת (יחס סיכון של 1.6, רווח בר-סמך 95% של 1.5-1.7) וזיהום בנגיף HCV (יחס סיכון של 2.9, רווח בר-סמך 95% של 2.7-3.2) לוו בסיכון מוגבר למחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול, למוצא אפריקאי-אמריקאי הייתה השפעה מגנה (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.82).

מהנתונים עולה כי לסוכרת, HCV ומוצא שאינו אפריקאי-אמריקאי הייתה השפעה מצטברת ומשתנים אלו נקשרו עם סיכון של 50% למחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול. העדר שלושת גורמי סיכון אלו הדגים סיכון של 8% למחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול לאורך תקופת המעקב.

יתרה מזאת, מדד Fibrosis-4 בעת אבחנת הפרעת שימוש באלכוהול הדגים דיוק מתון בחיזוי הסיכון למחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול בתוך שנה (שטח מתחת לעקומה של 0.62; סגוליות של 86% ורגישות של 38%). באלו עם מדד Fibrosis-4 גבוה מ-2.67 תועד סיכון מוגבר להתפתחות מחלת כבד מתקדמת על-רקע אלכוהול (יחס סיכון של 3.1, רווח בר-סמך 95% של 2.9-3.3) – סיכון ארוך-טווח עליה במעלה מפי 3.7 (רווח  בר-סמך 95% של 3.4-4.1) בחולים עם מדד Fibrosis-4 התחלתי של מעל 5.

החוקרים מסבירים כי ישנה הזדמנות ייחודית לזיהוי, סקירה וניטור חולים לזיהוי מחלת כבד בטווח הארוך. הם ממליצים על שימוש במדד בן שלוש נקודות שיהיה זמין בכל מפגש עם איש צוות רפואי לזיהוי חולים בסיכון. הם ממליצים על בדיקות סקר ל-HCV וסוכרת בכל מפגש רפואי בשל הפרעת שימוש באלכוהול.

מתוך כנס The Liver Meeting

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה