Hepatitis Other

זיהום כרוני בנגיף HBV מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות חוץ-כבדיות (J Clin Oncol)

מנתונים חדשים מדרום קוריאה שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי זיהומים כרוניים ולא-מטופלים בנגיף Hepatitis B Virus (או HBV) מלווים בסיכון מוגבר לממאירויות חוץ-כבדיות, בעוד שטיפול תרופתי ארוך-טווח כנגד הזיהום הנגיפי הפחית את הסיכון לחלק מהממאירויות.

החוקרים כותבים כי טיפול כנגד זיהום כרוני בנגיף HBV בתרופות ממשפחת NA מפחית את הסיכון להתפתחות סרטן כבד וכולנגיוקרצינומה תוך-כבדית. כמחצית מבין 700,000 החולים שהולכים לעולמם כל שנה עקב זיהום כרוני בנגיף סובלים גם מממאירות תוך-כבדית. עם זאת, מקרים של כולנגיוקרצינומה חוץ- כבדית, בהם הגידול גדל בדרכי המרה מחוץ לכבד, הוא נדיר מאוד עם כ-8,000 מקרים בכל שנה בארצות הברית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם טיפול תרופתי כנגד זיהום כרוני בנגיף HBV בתרופות ממשפחת N (Nucleos(t)ide Analogues),כולל Tenofovir Disoproxil Fumarate, Entecavir, Lamivudine, Telbivudine, Adefovir ו-Clevudine, עשוי להפחית את הסיכון לממאירויות חוץ-כבדיות.

המחקר מבוסס על נתוני חברת ביטוח בדרום קוריאה עם מידע אודות 90,944 חולים, מהם 6,539 מטופלים בתרופות ממשפחת NA, עם אבחנה חדשה של זיהום כרוני בנגיף HBV, ו-685,436 ביקורות. הגיל החציוני של החולים נע בין 47 עד 51 שנים, כאשר שיעור הגברים נע בין 51.3% עד 62.5%.

לאורך חציון מעקב של 47.4 חודשים, 3.9% מהחולים (30,413) אובחנו עם ממאירות מחוץ לכבד. בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV אשר לא קיבלו טיפול ב-NA תועד סיכון כולל גבוה יותר, בהשוואה לאלו שקיבלו את הטיפול התרופתי (יחס סיכון מתוקן של 1.28, p<0.001) ובהשוואה לביקורות (יחס סיכון מתוקן של 1.22, p<0.001).

מהנתונים עולה כי הטיפול התרופתי כנגד זיהום כרוני בנגיף HBV הפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות של הלבלב וערמונית, אך לווה בסיכון מוגבר לסרטן שד.

כיוון הקשר נותר על כנו גם לאחר תקנון לגורמי סיכון למחלות ממאירות, כולל עישון וצריכת אלכוהול. הם קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים במטרה להבין טוב יותר אם תרופות ממשפחת NA עשויות להפחית את הסיכון לממאירות חוץ-כבדית בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV ללא התוויה לטיפול.

במאמר מערכת שהתייחס לתוצאות המחקר דווח כי הטיפול ב-NA לא לווה בירידה בסיכון לממאירות תוך-כבדית ראשונית – סרטן כבד או כולנגיוקרצינומה תוך-כבדית. הירידה בסיכון לממאירות תוך-כבדית עמדה על 12% עם יחס סיכון של 0.88 (p=0.08). החוקרים הציעו כי הסיבה לכך עשויה לנבוע משכיחות נמוכה של שחמת כבד באוכלוסיית המחקר.

 

J Clin Oncol,  Nov 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה