HRT

מה בין טיפול הורמונאלי חליפי לנשים לאחר מנופאוזה ובין סרקואידוזיס? (Eur J Epidemiol)

WOMEN MENOPAUSE

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי לנשים מלווה בסיכון מוגבר לסרקואידוזיס, כאשר בנשים תחת טיפול באסטרוגן סיסטמי תועד הסיכון הגבוה ביותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי היארעות שיא של סרקואידוזיס בנשים מתוארים בגילאי 50-70 שנים, מקביל לגיל הופעת מנופאוזה, רמז לחשיבות הורמוני מין מסוימים, בעיקר אסטרוגן, בהתפתחות המחלה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה ובין הסיכון לסרקואידוזיס בנשים ואם הסיכון משתנה כתלות בסוג הטיפול החליפי. הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל נשים עם אבחנה של סרקואידוזיס במאגר Swedish National Patient Register (2,593 נשים) ועשר ביקורות תואמות מהאוכלוסייה הכללית (20,003 ביקורות) לפי גיל, מחוז ומגורים בשבדיה בעת אבחנת סרקואידוזיס.

ניפוקי תרופות המשמשות לטיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה נאספו ממאגר Swedish Prescribed Drug Register לפני אבחנת סרקואידוזיס/תאריך תואם בביקורות.

מהנתונים עולה כי היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה אי-פעם לוותה בעליה של 25% בסיכון לסרקואידוזיס, בהשוואה לסיכון בנשים שמעולם לא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה (יחס סיכויים מתוקן של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.38).

כאשר החוקרים לקחו בחשבון את סוג ואופן מתן טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה, הם מצאו כי אסטרוגן סיסטמי לווה בסיכון הגבוה ביותר לסרקואידוזיס (יחס סיכויים מתוקן של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.23-1.85). לאחריו בדרגת הסיכון זוהה טיפול מקומי באסטרוגן (יחס סיכויים מתוקן של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.42), בעוד שטיפול סיסטמי במשלב אסטרוגן-פרוגסטרון לווה בסיכון הנמוך ביותר לעומת נשים שמעולם לא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי (יחס סיכויים מתוקן של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.31).

מהנתונים עולה כי יחס הסיכויים המתוקן לסרקואידוזיס לא היה שונה משמעותית לפי משך טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסרקואידוזיס בנשים עם היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה.

Eur J Epidemiol, Jan 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה