Hypertension

עליה בערכי לחץ דם סיסטולי בתוך הטווח התקין מלווה בעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולה כי גם ערכי לחץ דם סיסטולי בתוך הטווח המוגדר כתקין נקשרו עם סיכון מוגבר להתפתחות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית. החוקרים מדווחים כי כל עליה של 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי לוותה בעליה של כ-50% בסיכון להיארעות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות לחץ דם סיסטולי ובין הסתיידות עורקים כלילית ומחלה קרדיווסקולארית טרשתית במשתתפים ללא יתר לחץ דם או גורמי סיכון מסורתיים אחרים למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, על-בסיס ההגדרות הנוכחיות.

מדגם המחקר כלל 1,457 משתתפים (61.4% נשים, גיל ממוצע של 58.1 שנים) ללא מחלה קרדיווסקולארית טרשתית ממחקר Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis, אשר לא נהגו לעשן, לא סבלו ברקע בדיסליפידמיה או סוכרת ולא קיבלו טיפול תרופתי להפרעות אלו וערכי לחץ דם סיסטולי נמדדו בטווח 90-129 מ”מ כספית. המחקר לא כלל משתתפים אשר קיבלו טיפול תרופתי כנגד יתר לחץ דם.

התוצא העיקרי של המחקר הוגדר כנוכחות או העדר הסתיידות עורקים כליליים והיארעות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים.

החוקרים מדווחים כי מהנתונים עולה כי חלה עליה בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, הסתיידות עורקים כליליים והיארעות אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים עם עליה במדדי לחץ דם סיסטולי. יחסי הסיכון המתוקנים למחלה קרדיווסקולארית טרשתית עמדו על 1.53 (רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.99) לכל עליה של 10 מ”מ כספית בערכי לחץ דם סיסטולי.

בהשוואה למשתתפים עם ערכי לחץ דם סיסטולי בטווח 90-99 מ”מ כספית, יחס הסיכון המתוקן למחלה קרדיווסקולארית טרשתית עמד על 3.00 (רווח בר-סמך 95% של 1.01-8.88) באלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי בטווח 100-109 מ”מ כספית, 3.10 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-9.28) באלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי בטווח 110-119 מ”מ כספית ויחס הסיכון עמד על 4.58 (רווח בר-סמך 95% של 1.47-14.27) בנוכחות ערכי לחץ דם סיסטולי בטווח 120-129 מ”מ כספית.

החוקרים כותבים כי החל מערכי לחץ דם סיסטולי נמוכים של 90 מ”מ כספית,, נראה כי חלה עליה הדרגתית בנוכחות הסתיידות עורקים כליליים ובסיכון להיארעות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית עם עליה במדדי לחץ דם סיסטולי. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות מניעת עליה במדדי לחץ דם סיסטולי ואיזון גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

JAMA Cardiol 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה