Hypertension

הפרעה חמורה בשינה סדירה ודום נשימה חסימתי בשינה מלווים בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם (Sleep)

דום נשימה

במאמר שפורסם בכתב העת Sleep מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הפרעה חמורה בסדירות השינה מופיעה לעיתים קרובות עם דום נשימה חסימתי בשינה ומשלב זה מלווה בסיכון מוגבר כמעט כפליים ליתר לחץ דם במבוגרים בגיל העמידה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, אך אין נתונים אודות ההשפעה של אי-סדירות שינה על הקשר הנ”ל.

החוקרים התבססו על מדד שפותח לאחרונה, Sleep Regularity Index (או SRI) במטרה לקבוע את דפוסי השינה בסולם של 0-100 נקודות (כאשר מספר גבוה יותר מעיד על שינה סדירה יותר) להערכת הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה, דפוסי שינה ויתר לחץ דם ב-602 מבוגרים (גיל ממוצע של 57 שנים).

מטרת המחקר הייתה להעריך את הקשר בין סדירות שינה, דום נשימה חסימתי בשינה ויתר לחץ דם במדגם מבוגרים עם שעון ביולוגי נורמאלי.

הסיכוי לדום נשימה חיסמתי בשינה היה גבוה יותר משמעותית באלו עם אי-סדירות קלה (יחס סיכויים של 1.97) או חמורה (יחס סיכויים של 2.06) בשינה, בהשוואה לאלו עם שינה סדירה. באלו עם משלב דום נשימה בשינה ואי-סדירות חמורה בשינה תועדו הסיכויים הגבוהים ביותר ליתר לחץ דם, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הנשימה בשינה ושינה סדירה (יחס סיכויים של 2.34). עם זאת, בקרב משתתפים עם דום נשימה חסימתי בשינה ושינה סדירה או אי-סדירות קלה בשינה לא ותועד סיכון מוגבר ליתר לחץ דם.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי שינה לא-סדירה עשויה לשמש כסמן חשוב להפרעה בשינה על-רקע דום נשימה בשינה ולשמש כיעד טיפול חשוב.

Sleep, Jan 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה