Hypertension

צריכת עגבניות עשויה לסייע באיזון ומניעת יתר לחץ דם (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לצריכת עגבניות ומאכלים המבוססים על עגבניות השפעה חיובית למניעה וטיפול ביתר לחץ דם. צריכה רבה של עגבניות הפחיתה את הסיכון ליתר לחץ דם בהיקף של 36% וצריכה בינונית הפחיתה את לחץ הדם, בעיקר בחולים עם יתר לחץ דם בדרגה 1.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קליניים דיווחו על עדויות סותרות באשר להשפעות של צריכת עגבניות על לחץ הדם וישנם נתונים מוגבלים ממחקרים אפידמיולוגיים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של צריכת עגבניות על לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ולהעריך את הסיכון ליתר לחץ דם במחקר פרוספקטיבי לאורך שלוש שנים בקשישים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

המחקר הנוכחי נערך כחלק ממחקר PREDIMED  (או Prevencion con Dieta Mediterranean) שכלל 7,056 משתתפים (82.5% עם יתר לחץ דם). צריכת עגבניות נמדדה באמצעות שאלוני תזונה וסווגה לארבע קבוצות: הנמוכה ביותר (פחות מ-44 גרם), בינונית (44-82 גרם), בינונית-גבוהה (82-110 גרם), או הגבוהה ביותר (מעל 110 גרם).

ניתוח סטטיסטי רב-משתני שימש להערכת הקשר בין צריכת עגבניות ובין לחץ הדם.

מהנתונים עולה קשר הפוך בין צריכת עגבניות ובין לחץ דם דיאסטולי בקבוצת החולים עם צריכה בינונית של עגבניות (β = -0.65 mmHg) ובקבוצה המשתתפים עם צריכת עגבניות המעטה ביותר. החוקרים מדווחים על קשר הפוך עם יתר לחץ דם בדרגה 1 בקרב משתתפים בקבוצת צריכה בינונית של עגבניות.

הסיכון ליתר לחץ דם פחת עם צריכת עגבניות יומית בהיקף של מעל 110 גרם (יחס סיכון להשוואת הצריכה הרבה לעומת הנמוכה ביותר של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה חיובית של עגבניות ומאכלים המבוססים על עגבניות כנגד יתר לחץ דם.

Eur J Prev Cardiol, Nov 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה