Hypoglycemia

משלב חסמי ביתא עם סולפוניל-אוריאה מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה בחולי סוכרת (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 המטופלים בתרופות ממשפחת סולפוניל-אוריאה, הוספת חסמי ביתא עלולה להביא לעליה בסיכון להיפוגליקמיה חמורה. עוד עולה מהנתונים כי העלייה בסיכון להיפוגליקמיה תועדה גם עם חסמי ביתא בעלי השפעה לבבית סלקטיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות הסיכון להיפוגליקמיה על-רקע טיפול בחסמי ביתא בקרב מטופלים בתרופות ממשפחת סולפוניל-אוריאה, תרופות המעלות משמעותית את הסיכון להיפוגליקמיה פטאלית. הם השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה להערכת הקשר האפשרי בין טיפול משולב בסולפוניל-אוריאה עם חסמי ביתא, בהשוואה לטיפול בסולפוניל-אוריאה בלבד, ובין הסיכון להיפוגליקמיה חמורה.

באמצעות מאגר UK Clinical Practice Research Datalink Aurum זיהו החוקרים חולים שהחלו טיפול בסולפוניל-אוריאה בין 1998 ו-2020, תוך הוצאת חולים שטופלו בחסמי ביתא בחצי השנה הקודמת. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להיפוגליקמיה חמורה (אשפוז עם היפוגליקמיה או תמותה עם היפוגליקמיה) על-רקע טיפול משולב בסולפוניל-אוריאה וחסמי ביתא, בהשוואה לסולפוניל-אוריאה בלבד, תוך תקנון לערפלנים אפשריים. עוד הושלמה הערכה של טיפול משולב בסולפוניל-אוריאה עם חסמי ביתא בעלי פעילות לבבית סלקטיבית ופעילות לא-סלקטיבית.

מדגם המחקר כלל 252,869 חולים שהחלו טיפול בסולפוניל-אוריאה (גיל ממוצע של 61.3 שנים; 43% נשים). חציון משך המעקב עמד על 7.9 שנים ושיעורי ההיארעות של אירועי היפוגליקמיה חמורים לאורך המעקב עמדו על 7.8 מקרים ל-1,000 מטופלים בשנה. טיפול משולב בסולפוניל-אוריאה עם חסמי ביתא לווה בסיכון מוגבר להיפוגליקמיה חמורה, בהשוואה לטיפול בסולפוניל-אוריאה בלבד (יחס סיכון של 1.53, רווח בר-סמך 95% של 1.42-1.65).

מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בסיכון להיפוגליקמיה חמורה עם משלב סולפוניל-אוריאה עם חסמי ביתא לא-סלקטיביים או משלב סולפוניל-אוריאה עם חסמי ביתא בעלי פעילות לבבית סלקטיבית (יחס סיכון של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.74-1.24).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חסמי ביתא עלולים להביא לעליה נוספת בסיכון להיפוגליקמיה חמורה כאשר ניתנים בשילוב עם סולפוניל-אוריאה. הפעילות הסלקטיבית של חסמי ביתא אינה משחקת תפקיד משמעותי בהשפעה של הטיפול התרופתי על הסיכון להיפוגליקמיה באוכלוסייה זו.

Diabetes Care, Dec 16, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה