IBS

תרגילי היפנונזה מקלים על תסמיני תסמונת מעי רגיז (Scand J Gastroenterol.)

היפונתרפיה מביאה להקלה בתסמיני תסמונת המעי הרגיז (ובאנגלית, Irritable Bowel Syndrome), כך עולה ממחקר חדש, שמצא כי התועלת נותרה עד שבע שנים לאחר השלמת הטיפול. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת אפריל של כתב העת Scandinavian Journal of Gastroenterology.

החוקרים ערכו הערכה רטרוספקטיבית של חולים עם IBS חמור ועמיד לטיפול משלושה בתי חולים או מרפאות בשבדיה, שעברו טיפול היפנוזה בין השנים 2000-2006. שניים מבין בתי החולים התמחו בטיפול בחולים עם הפרעות פונקציונאליות בדרכי העיכול.

כל המשתתפים ענו על קריטריוני Rome II להגדרת IBS ועברו בירור לשלילת מחלה אורגנית בדרכי העיכול. כל המשתתפים קיבלו טיפול בן 12 שבועות בפגישות היפנוזה ע”י פסיכולוגים מנוסים בתחום. כל הפסיכולוגים התבססו על גישת מנצ’סטר, שתוארה ע”י קבוצת מומחים בבריטניה.

בתום הטיפול, מבין 244 משתתפים, 208 השלימו את שאלוני ההערכה (Subjective Assessment Questionnaire). תגובה לטיפול הוגדרה במקרים בהם החולה דיווח כי תסמיני IBS בתום הטיפול, בהשוואה למצב לפני התחלת הטיפול, היו הרבה יותר טובים או טובים יותר באופן מתון.

מבין 208 המשתתפים, 103 (49%) הוגדרו כמגיבים לטיפול ו-105 (51%) הוגדרו כלא-מגיבים. מבין המגיבים לטיפול, 75 חולים (73%) דיווחו כי זכו לשיפור נוסף במהלך מעקב ארוך-טווח, שנערך 2-7 שנים לאחר השלמת היפונתרפיה.

למעלה משני-שליש מהמגיבים דיווחו על הפחתת הביקורים לרופא המטפל בעקבות תלונות שמקורן במערכת העיכול, זאת בהשוואה ל-31% בלבד מהמשתתפים שלא הגיבו לטיפול. ב-64% מהחולים שהגיבו נרשמה ירידה במספר הביקורים לרופא הגסטרואנטרולוג לאחר השלמת הטיפול, בהשוואה ל-32% מאלו שלא הגיבו לטיפול.

באת המעקב, 54 מהמגיבים לטיפול (54%) ו-54 (51%) שלא הגיבו לטיפול נטלו טיפול תרופתי בשל תסמיני IBS. בקרב המגיבים לטיפול נרשמה הפחתת הטיפול התרופתי לאחר הטיפול, ובקרב לא-מגיבים לטיפול נרשמה עליה בטיפול התרופתי לאחר הטיפול, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

בעת המעקב, 75 (73%) מהמגיבים דיווחו כי המשיכו בטיפול בטכניקות היפנוזה באופן קבוע, בהשוואה ל-51 (47%) מאלו שלא הגיבו לטיפול (p<0.0001).

מהממצאים עולה כי ייתכן וטיפולי היפנוזה המכוונים למערכת העיכול עשויים לסייע בהתמודדות עם תסמינים, גם אם חומרת אינה משתנה. רק 75% מהמשיבים עדיין נטלו טיפולי היפנוזה בעת המעקב.

Scand J Gastroenterol. 2012;47:414-421

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה