IBS

דיברטיקוליטיס מלווה בסיכון מוגבר לתסמונת המעי הרגיז (Clin Gastroenterol Hepatol)

בחולים עם דיברטיקוליטיס (דלקת הסעיף) תועדה עליה משמעותית בסיכון לתסמונת המעי הרגיז (IBS או Irritable Bowel Syndrome) והפרעת מצב רוח, כך פורסם במאמר חדש בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

בהשוואה לחולים ללא דיברטיקוליטיס, בחולים עם המחלה הדלקתית נרשמה עליה של פי 4.7 בסיכון להתפתחות  תסמונת מעי רגיז במהלך מעקב במשך עד תשע שנים, כמו גם עליה של פי 2.4 ועליה של פי 2.2 בסיכון המתוקן להפרעה תפקודית במערכת העיכול או הפרעה במצב הרוח, בהתאמה.

החוקרים מציעים לכנות את ההפרעה בשם Post-Diverticulitis IBS, שנראה כי מעלה את הסיכון של חולים לתסמינים רגשיים ותסמינים במערכת העיכול בטווח הארוך לאחר החלמה מהמצב הדלקתי, בדומה למצבי תסמונת מעי רגיז לאחר תהליך זיהומי.

להערכת ההיארעות של דיברטיקוליטיס עם תסמונת מעי רגיז, הפרעות תפקודיות במערכת העיכול והפרעות מצב רוח, החוקרים ערכו ניתוח רטרוספקטיבי של 1,102 חולים עם דיברטיקוליטיס ו-1,102 ביקורות תואמות במהלך מעקב ממוצע של 6.3 שנים.

קבוצת המקרים כללה חולים שענו על ההגדרה של דיברטיקוליטיס או סיבוכיה וחולים אלו קיבלו טיפול אנטיביוטי פומי או פראנטרלי.

התוצא העיקרי היה אבחנה של Post-Diverticulitis IBS, על-בסיס אבחנה חדשה של תסמונת המעי הרגיז לאחר אירוע דיברטיקוליטיס. תוצאים משניים כללו מחלת מעי תפקודית, דוגמת מעי גס ספאסטי, שלשול פונקציונאלי, עצירות וכאבי בטן, כמו גם אבחנה חדשה של דיכאון והפרעות מצב רוח.

מתחילת המחקר תועדו 24 מקרים חדשים של IBS, כולל 20 מקרים במדגם החולים עם דיברטיקוליטיס וארבעה מקרים בקבוצת הביקורת. בנוסף, תועדו 146 מקרים חדשים של הפרעה תפקודית במערכת העיכול, כולל 95 בקבוצת המקרים ו-51 בקבוצת הביקורת, כמו גם 98 אבחנות חדשות של הפרעות במצב הרוח, כולל 63 בקבוצת המקרים ו-35 בקבוצת הביקורת.

החוקרים מזהירים כי ייתכן וחולים עם דיברטיקוליטיס במחקר פשוט אובחנו באופן שגוי עם תסמונת מעי רגיז, או להיפך. הם מוסיפים כי המחקר אינו מוכיח כי דיברטיקוליטיס גורמת לתסמונת המעי הרגיז, וכי המחקר מוגבל לאור שיעור נמוך של מקרי IBS בכלל המדגם.

Clin Gastroenterol Hepatol 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה