IBS

זיהום אוויר מלווה בהיארעות מוגברת של תסמונת מעי רגיז (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

רמות מוגברות ש לזיהום אוויר מלווה בעליה חדה בשיעורי אבחנה חדשה של תסמונת מעי רגיז (Irritable Bowel Syndrome) בתושבי קליפורניה, כך עולה מתוצאות מחקר אקולוגי חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את שיעורי היארעות תסמונת מעי רגיז, דיספפסיה פונקציונאלית, קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ודלקת וושט אאזנופילית באזורי מיקוד שונים בקליפורניה על-פי רמות שבעה מזהמים שונים באזור. הם התבססו על נתוני Optum Insurance לזיהוי אבחנות חדשות לפי קוד המיקוד של קרוב ל-2.9 מיליון מבוגרים בין השנים 2009 ו-2014 וקרוב ל-2.5 מיליון תושבים בין 2016 ו-2019.

מדדי המזהמים שנבחנו כללו את הבאים: אוזון, חומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר, גזי פליטה של מנועי דיזל, מזהמים במי שתיה, חומרי הדברה, שחרור רעלנים ממפעלים וצפיפות כלי תחבורה.

מהנתונים עולה קשר בין היארעות תסמונת מעי רגיז לפי מיקוד ובין רמות חומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר ורעלנים תעשייתיים באותן תקופות. עליה של 1 מק”ג/מ3 בריכוז חומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר או עליה של 1% ברעלנים לוו בעליה של 0.02 מקרים של תסמונת מעי רגיז ל-100 שנות-אדם (יחס היארעות מתוקן של כ-1.03 לתסמונת מעי רגיז על-רקע המזהמים בשתי תקופות הזמן).

למרות שהחוקרים מצאו גם קשר בין היארעות תסמונת מעי רגיז ובין צפיפות כלי תחבורה ומזהמים במי שתיה, אלו לא היו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון להשוואות מרובות. בדומה, זוהה קשר בין גזי פליטה ממנועי דיזל ובין דיספפסיה פונקציונאלית ותסמונת מעי רגיז עד לתיקון סטטיסטי.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות של מזהמים סביבתיים, בפרט מזהמים באוויר, בהתפתחות תסמונת מעי רגיז. מנגד, הם לא מצאו קשר משמעותי בין שבעה גורמים סביבתיים ובין שיעורי היארעות דיספפסיה פונקציונאלית, קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ודלקת וושט אאזנופילית לפי אזור המגורים.

Clinical Gastroenterology and Hepatology, Oct 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה