IBS

תכנית יוגה וירטואלית עשויה להקל על תסמיני תסמונת מעי רגיז (Am J Gastroenterol)

תכנית יוגה וירטואלית מהווה התערבות יעילה, בטוחה וישימה להקלה על תסמיני תסמונת מעי רגיז, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. המטופלים דיווחו על הקלה בתסמינים משנית לתסמונת מעי רגיז ושיפור באיכות החיים, עייפות ותחושת דחק.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות תסמונת מעי רגיז נעה סביב 15-20% מהאוכלוסייה בצפון אמריקה ולמרות התקדמות בתחום, אין אפשרויות טיפול רבות בחולים אלו. מחקרים קודמים הראו כי תרגילי יוגה פנים מול פנים מהווים כלי יעיל להקלה על תסמיני תסמונת מעי רגיז, אך אין נתונים אודות ההשפעה של תרגילי יוגה וירטואליים.

מדגם המחקר כלל מבוגרים עם אבחנה של תסמונת מעי רגיז, אשר חולקו באקראי להתערבות יוגה שכללה 8 מפגשים וירטואליים שבועיים או קבוצת ביקורת שכללה ייעוץ בלבד. החוקרים בחנו את התוצאות בתחילת המחקר ולאחר ההתערבות והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הבדלים בין הקבוצות בתוצא העיקרי (ירידה של לפחות 50 נקודות במדד IBS Symptom Severity Scale) ובתוצאים משניים (איכות חיים, חרדה ודיכאון, עייפות, תסמינים סומאטיים, תחושת דחק, דחק עקב COVID-19 ).

מדגם המחקר כלל 79 משתתפים (גיל ממוצע של 45.4 שנים, 92% נשים), מהם 38 חולקו באקראי לתכנית יוגה ו-41 חולקו לקבוצת הביקורת,

מהנתונים עולה כי מדד IBS-SSS ירד משמעותית בזרוע הטיפול (הבדל של 54.7 נקודות, p=0.028), אך לא בקבוצת הביקורת (הבדל של 22.6, p=0277). ירידה בעלת משמעות קלינית של לפחות 50 נקודות במדד IBS-SSS תועדה ב-14 חולים (37%) בזרוע ההתערבות, בהשוואה ל-8 חולים (20%) בקבוצת הביקורת (p=0.242). לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדד IBS-SSS לאחר ההתערבות (p=0.149), אך זוהו הבדלים משמעותיים לטובת קבוצת הטיפול בהערכת איכות החיים (p=0.030), עייפות (p=0.035) ותחושת דחק (p=0.040).

תכנית היוגה הייתה ישימה מבחינת ההיענות (79%), שיעורי הקפדה על השתתפות בתכנית (20%) ושביעות רצון גבוהה מההתערבות. ההתערבות הייתה בטוחה לחלוטין, כאשר לא תועדו אירועים חריגים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרגילי יוגה וירטואליים מהווים התערבות בטוחה, ישימה ויעילה להפחתת תסמיני מעי רגיז. הם מתכננים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנון בבסיס היעילות של התערבויות גוף-נפש באוכלוסיית חולים זו.

 

Am J Gastroenterol, Nov 25, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה