Immuno-Therapy Oncology

האם הוספת Ipilimumab לטיפול ב-Nivolumab משפרת תוצאות טיפול במחלות ממאירות? (JAMA Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם גידולים ממאירים מתקדמים מעבר למלנומה, הוספת Ipilimumab (יירבוי) ל-Nivolumab (אופדיבו) לא הובילה לשיפור הישרדות החולים, בהשוואה לטיפול ב-Nivolumab בלבד, אם כי נרשמה עליה ברעילות ועלויות טיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הוספת Ipilimumab לטיפול במינון סטנדרטי של Nivolumab משפרת הישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת בחולים עם מלנומה מתקדמת. ההנחה הייתה כי משלב Ipilimumab עם Nivolumab ידגים תועלת דומה בגידולים מתקדמים אחרים ומשלב זה מאושר במקרים רבים, למרות שאין מחקרים מבוססים להשוואת היעילות של הטיפול המשולב לעומת Nivolumab בלבד.

לאור זאת, החוקרים השלימו מטה-אנליזה של שמונה מחקרים אקראיים שכללו 1,727 חולים ובחנו את הטיפול המשולב אל מול טיפול מונותרפי במינון סטנדרטי של Nivolumab (3 מ”ג/ק”ג, או 240 מ”ג) בלבד כנגד גידולים ממאירים מתקדמים, פרט למלנומה – כולל סרטן ריאות מסוג SCLC או NSCLC, מזותליומה, ממאירות של דרכי השתן, סרטן וושט-קיבה, סרקומה וגליובלסטומה מולטיפורמה.

בהשוואה לטיפול ב-Nivolumab בלבד, משלב Ipilimumab עם Nivolumab לא לווה בשיפור ההישרדות הכוללת (יחס סיכון של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.06); למעשה, בארבעה מבין שמונה מחקרים בסקירה נמצא כי בקרב חולים תחת הטיפול המשולב חציון משך ההישרדות הכולל היה קצר יותר.

משלב Ipilimumab עם Nivolumab לווה בשיפור שולי, אך לא משמעותי קלינית, בשיעורי הישרדות ללא-הקדמות מחלה בהשוואה ל-Nivolumab בלבד (יחס סיכון של 0.88, רווח בר-סמך 95% של 0.79-0.98, p=0.02).

הטיפול המשולב לווה בשיעור גבוה יותר משמעותית של תופעות לוואי בדרגה 3-4 על-רקע הטיפול (יחס סיכויים של 1.84) ובשיעורי הפסקת טיפול (יחס סיכויים של 1.96).  אירועים חריגים ספציפיים בדרגה 3-4 שאירעו בשכיחות גבוהה יותר עם הטיפול המשולב כללו רעילות כבדית (9.7% לעומת 3%), רעילות גסטרואינטסטינאלית (4.0% לעומת 1%), נזק ריאתי (3.6% לעומת 1.5%), הפרעה אנדוקרינית (3.4% לעומת 0.2%) ועייפות (3.2% לעומת 1.7%).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי טיפול משולב ב- Ipilimumab עם Nivolumab עשוי להיות מיותר באוכלוסיות חולים רבות וכי מתן Nivolumab לבדו הוביל לתוצאות קליניות דומות עם רעילות נמוכה יותר בגידולים מתקדמים רבים שאינם מלנומה.

JAMA Oncol, Sep 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה