Infertility

טיפולי פוריות לא מגבירים סיכון למחלות קרדיווסקולריות (JAMA Cardiology)

מחקר חדש הראה כי נשים שילדו לאחר טיפולי פוריות (ART) לא היו בסיכון מוגבר למחלות קרדיווסקולריות בהשוואה לנשים שלא עברו טיפולים מסוג זה

מחקר חדש הראה כי נשים שילדו לאחר טיפולי פוריות (ART – Assisted Reproductive Technology) לא היו בסיכון מוגבר למחלות קרדיווסקולריות (CVD) בהשוואה לנשים שלא עברו טיפולים מסוג זה. עד כה, שכיחותן של טיפולי הפוריות עולה בהתמדה, אך הסיכונים הקשורים למחלות קרדיווסקולריות נותרו ברובם לא ידועים. מטה-אנליזה משנת 2017 העלתה עדות סטטיסטית חלשה לסיכון מוגבר לשבץ בקרב נשים שעברו ART (HR 1.25, 95% CI 0.96-1.63), אך לא לאירוע לבבי או סוכרת. עם זאת, מספר האירועים הקטן, ההטרוגניות בין המחקרים וזמן המעקב הקצר לא אפשרו קבלת מסקנות נחרצות.

המחקר הנוכחי שפורסם ב-JAMA Cardiology כלל 2,496,441 נשים ללא CVD שילדו בדנמרק, פינלנד, נורבגיה ושוודיה, מתוכן 97,474 (4%) עברו טיפולי פוריות. התוצא העיקרי היה CVD, שהוגדר כמחלת לב איסכמית (כולל אוטם בשריר הלב), מחלות כלי דם במוח (כולל שבץ), קרדיומיופתיה, אי ספיקת לב או פקקת ורידים.

תוצאות המחקר הראו כי לאחר מעקב חציוני של 11 שנים לא היה הבדל מובהק בסיכון ל-CVD בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורת (aHR 0.97, 95% CI 0.91-1.02). יש לציין כי נצפתה הטרוגניות בתוצאות בין המדינות השונות (נורבגיה aHR 0.74, שוודיה aHR 0.84, דנמרק aHR 0.98, פינלנד aHR 1.09). כמו כן, היה סיכון נמוך יותר ל-CVD בקרב נשים שעברו הזרקת זרע לציטופלסמה של הביצית (ICSI) בהשוואה לקבוצת הביקורת (aHR 1.24, 95% CI 1.02-1.51), כנראה משום שמקרים אלו כרוכים לרוב בבעיית פוריות גברית, כך שמצב זה עשוי להצביע על פוריות תקינה של הנשים ולהסביר את הסיכון המופחת שלהן ל-CVD.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה