Infertility

שימוש קודם בסטרואידים אנאבוליים עלולה לפגוע בתפקוד הזרע זמן רב לאחר הפסקת השימוש בחומרים האסורים (Fertil & Steril)

בגברים עם היסטוריה של שימוש בעבר בסטרואידים אנאבוליים תועדה שכיחות גבוהה של מדדי זרע ירודים, כאשר רק בחלק קטן מהגברים תועד מספר תאי זרע תקין בעקבות טיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Fertility & Sterility.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השיפור במדדי זרע ותוצאות פוריות בגברים עם אזוספרמיה או אוליגוספרמיה חמורה משנית לשימוש בסטרואידים אנאבוליים, אשר השלימו טיפול סטנדרטי לשיפור תפקודי זרע. החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי להערכת גברים עם היסטוריה קודמת של שימוש בסטרואידים אנאבוליים ותלונות על הפרעות פוריות בין 2018 ועד 2022.

גישת הטיפול הסטנדרטית כללה הפסקת טיפול חליפי בטסטוסטרון ומתן משלב שכלל Clomiphene Citrate ו-Human Chorionic Gonadotropin לתקופה מינימאלית של 3-6 חודשים.

התוצאים העיקריים כללו את השינוי במדדי הזרע, בעיקר ריכוז תאי זרע, וכן תוצאות הריון.

מדגם המחקר כלל 45 גברים (גיל חציוני של 37 שנים) שענו על קריטריוני המחקר. חציון משך שימוש קודם בטסטוסטרון עמד על 4 שנים, כאשר השימוש הנפוץ היה בצורת זריקות (43.5%) או טיפול פומי (34.8%). בתחילת המחקר, חציון ריכוז תאי זרע היה אפסי וב-23 גברים (51.1%) תועדה אזוספרמיה. חציון משך הטפול המשולב ב-hCG/Clomiphene Citrate עמד על חמישה חודשים.

מבין 23 גברים עם אזוספרמיה בתחילת הדרך, חמישה אבדו במהלך המעקב, שישה (33.3%) התקדמו לאוליגוספרמיה חמורה (פחות מ-5 מיליון תאי זרע/סמ”ק), שישה (33.3%) התקדמו לאוליגוספרמיה (פחות מ-15 מיליון תאי זרע/סמ”ק), אחד (5.6%) השיג ריכוז תאי זרע תקין (מעל 15 מיליון/סמ”ק) ו-5 (27.8%) נותרו עם אזוספרמיה לאחר טיפול תרופתי במשך שישה חודשים.

מבין 24 זוגות שהשיבו לזימון לשוב למעקב, 9 גברים (37.5%) השיגו בהמשך הריון מוצלח. מבין אלו, שלושה זוגות (33.3%) הרו בעזרת טיפולי פוריות, כאשר 6 זוגות (66.7%) הרו באופן בעי.

ניתוח סטטיסטי לא זיהה גורמים משמעותיים אשר ניבאו שיפור במדדי הזרע או השגת הריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות משטרי טיפול הולמים, בחלק גדול מהגברים עם היסטוריה של שימוש קודם בסטרואידים אנאבוליים ישנה עדות לאוליגוספרמיה לאורך זמן, כאשר בלמעלה ממחציתם עדויות לשיפור מוגבל במדדי הזרע לאחר שישה חודשי טיפול. רק חלק קטן מהגברים השיגו ספירת זרע תקינה לאחר טיפול. בעקבות ממצאי המחקר, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לזהות גורמים המנבאים שיפור במדדי זרע ותוצאות הפריה מוצלחות בגברים עם היסטוריה של שימוש בסטרואידים אנאבוליים.

Fertil & Steril, Sep 26, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה