Infertility

מה בין היקף השימוש במכשירי טלפון ניידים ובין איכות הזרע בגברים צעירים? (Fertil Steril)

במאמר שפורסם בכתב העת Fertility & Sterility מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שימוש נרחב יותר בטלפונים ניידים מלווה בריכוז נמוך יותר של תאי זרע וספירת תאי זרע.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חשיפה למכשירי טלפון ניידים ובין מדדי הזרע ולצורך כך השלימו מחקר חתך ארצי שכלל מעבדות הסמוכות לשישה מרכזי גיוס צבאי. מדגם המחקר כלל 2,886 גברים מהאוכלוסייה הכללית בשווייץ בגילאי 18-22 שנים, אשר גויסו למחקר בין 2005 ו-2017 במהלך רישום לשירותי צבאי.

המשתתפים סיפקו דגימת זרע והשלימו שאלונים להערכת המצב הבריאותי ואיכות החיים, כולל מספר השעות בהם השתמשו במכשירי טלפון ניידים והיכן הניחו את הטלפונים כאשר אלו לא היו בשימוש.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין חשיפה למכשירי טלפון ניידים ובין מדדי זרע דוגמת נפח, ריכוז זרע, ספירת תאי זרע, תנועתיות ומורפולוגיה.

החוקרים מדווחים כי 2,759 גברים השיבו לשאלה אודות השימוש במכשירי טלפון ניידים ו-2,764 סיפקו פרטים אודות מיקום המכשיר הנייד כאשר זה לא היה בשימוש.

בניתוח מתוקן, שימוש תדיר יותר במכשירי טלפון ניידים (מעל 20 פעמים ביום) לווה בריכוז זרע נמוך יותר (β = -0.152) וספירת זרע נמוכה יותר (β = -0.271). במודל המתוקן, ממצאים אלו תורמו לעליה של 30% בסיכון לריכוז זרע נמוך ועליה של 21% בסיכון לספירת זרע נמוכה מתחת לערכי הסף של ארגון הבריאות העולמי לגברים פוריים.

קשר הפוך זה בין היקף החשיפה למכשירי טלפון ניידים ובין מדדי הזרע היה בולט יותר בתקופה המוקדמת של המחקר (2005-2007) ופחת בהדרגה עם הזמן (2008-2011 ו-2012-2018).

החוקרים לא זיהו קשר עקבי בין השימוש במכשירי טלפון ניידים ובין תנועתיות הזרע או המורפולוגיה של הזרע.

שמירת מכשירי טלפון ניידים בכיס המכנסיים לא נקשרה עם מדדי זרע נמוכים יותר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים עם הערכה טובה יותר של החשיפה למכשירי טלפון ניידים במטרה לאשר אם מדובר בקשר סיבתי בין חשיפה לטלפונים ניידים ובין איכות הזרע.

Fertil Steril, Oct 31, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה