Inflammation

חסר בויטמין D ורמות C-reactive protein – מחקר גנטי דו כיווני (Int J Epidemiol)

במחקר שפורסם בInternational Journal of Epidemiology החוקרים השתמשו ברנדומיזציה מנדליאנית (Mendelian randomization) ומצאו קשר הפוך בין רמות ויטמין D ורמות CRP, שכנראה נגרם מרמות ויטמין D נמוכות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים שרמות נמוכות של ויטמין D במקרים רבים קשורות לדלקת סיסטמית בדרגה נמוכה ורמות C-reaactive protein (CRP) מוגברות. החוקרים בדקו את הסיבתיות והכיוון של הקשר בין רמות ויטמין D ורמות CRP בשימוש ברנדומיזציה מנדיליאנית (MR)  לינארית ולא לינארית.

ניתוח הנתונים בשיטת MR בוצע למאגר נתונים של 294970 משתתפים מה-UK Biobank שאינם קרובי משפחה, לבנים ממוצא בריטי. רמות 25hydroxyvitamin D [25(OH)D] ורמות CRP  נמדדו בשימוש ב35 ו46 משתנים גנטים משמעותיים, בהתאמה, מתוך genome-wide association studies (GWAS).

תוצאות המחקר הראו שבניתוח MR לא לינארי, רמות 25(OH)D לפי חיזוי גנטי הראו L-shaped association עם רמות CRP. לעומת זאת, במשתתפי המחקר עם רמות 25(OH)D בטווח החסר בויטמין D (קטן מ 25nmol/L), רמות CRP ירדו בצורה חדה עם העליה ברמות ויטמין D עד להתייצבות ברמות ויטמין D של כ- 50 ננומול/ליטר (Pnon-linear = 1.49E-4).

ניתוחים חוזרים בשיטות pleiotropy-robust methods הראו תוצאות עקביות, שאיששו את הקשר ההפוך בין רמות ויטמין D וCRP בטווח של חסר בויטמין די  (P = 1.10E-05), אך לא ברמות הגבוהות יותר. ניתוחי MR לינארים ולא לינארים לא הראו אפקט סיבתי של רמות CRP על רמות ויטמין די (Plinear = 0.32 and Pnon-linear = 0.76).

מסקנות המחקר הן שהקשר בין ויטמין D וCRP כנראה נגרם מרמות ויטמין D נמוכות. תיקון של חסר בויטמין D יכול להפחית דלקת כרונית.

מה חידש לנו מחקר זה?

מחקר זה מאשש את הקשר שנמצא במחקרים קודמים בין רמות ויטמין D וCRP ומצביע על רמות ויטמין D נמוכות כגורם לקשר זה.

Int J Epidemiol, May 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה