Insulin

בינה מלאכותית מסייעת בהתאמת מינוני אינסולין לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

מערכת בינה מלאכותית להתאמת מינון אינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשויה להביא לשיפור מרווח הזמן עד לזיהוי המינון האופטימאלי של אינסולין, לצד שיפור בהיענות לטיפול באינסולין ושיפור איזון גליקמי, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

המחקר נערך בארבע מרפאות ראשוניות במרכז רפואי אקדמי בין מרץ 2021 ועד דצמבר 2022. מדגם המחקר כלל 32 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שנדרשו להתחלת טיפול באינסולין בזאלי פעם ביום או להתאמת מינון הטיפול באינסולין (ריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע של 9.6%).

המשתתפים חולקו באקראי לזרוע התערבות עם אפליקציית בינה מלאכותית בדמות VBAI (או Voice-Based conversational Artificial Intelligence) או טיפול סטנדרטי למשך שמונה שבועות.

מהנתונים עולה כי מרווח הזמן למינון אינסולין אופטימאלי עמד על 15 ימים עם האפליקציה הייעודית, בהשוואה למעלה מ-56 ימים עם טיפול סטנדרטי (p=0.006). שיעורי היענות לטיפול באינסולין עמדו על 82.9% עם אפליקציית בינה מלאכותית, לעומת 50.2% עם טיפול סטנדרטי (p=0.01).

שיעורי איזון גליקמי (ריכוז סוכר בדם בצום מתחת ל-130 מ”ג/ד”ל לאחר שמונה שבועות) עמדו על 81.3% מהמשתתפים בזרוע ההתערבות, בהשוואה ל-25% מאלו בזרוע הטיפול הסטנדרטי (p=0.005). ריכוז סוכר ממוצע בדם ירד ב-45.9 מ”ג/ד”ל עם VBAI, אך עלה ב-23.0 מ”ג/ד”ל עם הטיפול הסטנדרטי (p=0.001).

החוקרים מדווחים כי לא תועדו אירועים של היפוגליקמיה חמורה או היפוגליקמיה בשתי הקבוצות. בזרוע ההתערות תועדו 11 אירועים של היפוגליקמיה לא-חמורה ובזרוע הטיפול הסטנדרטי תועדו 10 אירועים דומים.

מהנתונים עולה כי עם האפליקציה הייעודית חלה ירידה ממוצעת של 1.9 נקודות במדד PAID-5 (או Problem Areas in Diabetes), סקר להערכת מצוקה רגשית על-רקע סוכרת, בעוד שטיפול סטנדרטי לווה בעליה של 1.7 נקודות במדד זה.

ממצאי המחקר מעידים כי כלים דיגיטאליים רפואיים עשויים לסייע בהתאמת מינוני טיפול תרופתי וכי ממשק משתמש קולי עשוי לשמש ככלי יעיל עבור חולים המתקשים עם טכנולוגיות דיגיטאליות.

JAMA Netw Open, Dec 1, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה