Intensive Care

השמנת-יתר מלווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם במבוגרים ביחידות טיפול נמרץ (JAMA Netw Open)

השמנת-יתר עשויה להיות מלווה בסיכון גבוה יותר להתפתחות מוקדמת של נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם במבוגרים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים מדרום קוריאה השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי ארצי שכלל 4,041 חולים בגילאי 19 שנים ומעלה אשר אושפזו ל-20 יחידות טיפול נמרץ בבתי חולים שלישוניים בקוריאה בין 2019 ו-2021 במטרה לבחון תוצאים קליניים שונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות השמנה מצויה במגמת עליה ביחידות טיפול נמרץ ברחבי העולם. מחקרים רבים הדגימו קשר בין השמנה ובין התפתחות נזק כלייתי חד בחולים עם מחלה קריטית. נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם מלווה בתוצאות קליניות גרועות יותר, כולל סיכון גבוה יותר לתמותה באשפוז, משך אשפוז ארוך יותר וסיכוי גבוה יותר להתפתחות מחלת כליות כרונית.

לאחר הוצאת חולים עם מחלת כליות כרונית קודמת בשלב 3A עד 5, יתר חולים סווגו לפי מדד מסת הגוף.

התוצא העיקרי היה היארעות נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם בתוך 48 שעות מהאשפוז ביחידת טיפול נמרץ. תוצאים משניים כללו את שיעורי התמותה ושיעורי החלמה קלינית, אשר הוגדר כהישרדות עד לשחרור בתוך 30 ימים.

מהנתונים עולה כי 33.8% מהחולים פיתחו הופעה מוקדמת של נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם. החוקרים מדווחים על קורלציה בין השמנת-יתר ובין היארעות גבוהה יותר של נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם בהשוואה למשקל תקין והשמנה לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה באשפוז בחולים ללא נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם לעומת אלו ללא השמנת-יתר.

החוקרים סיווגו את המשקל לארבע קטגוריות לפי מדד מסת הגוף: תת-משקל (מדד מסת גוף קטן מ-18.5 ק”ג/מ2), משקל תקין (מדד מסת גוף בטווח 18.5-22.9 ק”ג/מ2), עודף-משקל (מדד מסת גוף בטווח 23-24.9 ק”ג/מ2) והשמנת-יתר (מדד מסת גוף של 25 ק”ג/מ2 ומעלה). 

מניתוח הממצאים עולה כי אין הבדלים בשיעורי התמותה בחולים עם נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם, כאשר החוקרים מוסיפים כי בעוד שבחולים עם השמנת-יתר וללא עדות לנזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם תועד סיכוי גבוה יותר להחלמה קלינית בהשוואה לאלו ללא השמנת-יתר, הסיכוי להחלמה קלינית היה נמוך יותר בקרב חולים עם השמנת-יתר וגם נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במחקרים נוספים לבחינת המנגנונים בבסיס הקשר המורכב של השמנת-יתר עם נזק כלייתי חד על-רקע אלח-דם ובין התוצאות הקליניות בחולים עם אלח-דם.

JAMA Netw Open, Feb 6, 2024

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה