Knee

פסוריאזיס מעלה את הסיכון לזיהום באתר הניתוח לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך (Clin Orthop Relat Res)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Orthopaedics and Related Research עולה כי בחולים עם פסוריאזיס סיכון מוגבר לזיהום באתר הניתוח לאחר החלפה מלאה של מפרק הברך, בהשוואה לחולים ללא המחלה העורית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של פסוריאזיס על הסיכון לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך אינה ידועה. המחקרים בנושא היו קטנים וכללו פחות מ-150 חולים עם פסוריאזיס, כאשר חלק מהמחקרים דיווחו על סיכון מוגבר לזיהום באתר הניתוח ואחרים לא זיהו כל קשר בין המחלה העורית ובין הסיכון לזיהומים לאחר ניתוח.

המחקר כלל מטופלים בגילאי 18 שנים ומעלה שעברו ניתוח ראשוני להחלפה מלאה של מפרק הברך בין השנים 2015 ו-2019 ונכללו במאגר PearlDiver (490,722 חולים). חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ספטית או לאחר חבלה, כמו גם חולים עם גידולי עצם הוצאו מהמחקר. בנוסף, חולים עם נתוני מעקב לאורך תקופה קצרה משנתיים הוצאו גם כן מהמחקר. בסופו של דבר, מדגם המחקר כלל 248,492 חולים, מהם 1,078 חולי פסוריאזיס ו-247,414 ביקורות.

החוקרים השוו את שיעור זיהומים שטחיים ועמוקים לאחר-ניתוח בין חולים עם פסוריאזיס ובין ביקורות ללא פסוריאזיס. התוצאים המשניים כללו את הסיכון לניתוח חוזר או מניפולציה תחת הרדמה.

מניתוח רב-משתני שכלל תקנון לערפלנים אפשריים דוגמת גיל, מין, מדד תחלואה נלווית, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלת כבד, הסיכוי לזיהום באתר ניתוח, בין אם שטחי או עמוק, נותר גבוה יותר בחולים עם פסוריאזיס (יחס סיכויים של 1.74, p=0.04).

כאשר החוקרים התמקדו בזיהומים שטחיים, בחולים עם פסוריאזיס תועד סיכון גבוה יותר לזיהום שטחי באתר הניתוח, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת (יחס סיכויים של 2.83, p=0.01). הסיכון לזיהומים עמוקים באתר הניתוח לא היה שונה משמעותית בין שני המדגמים בניתוח רב-משתני (יחס סיכויים של 1.32, P=0.43).

בחולים עם פסוריאזיס לא תועד סיכון מוגבר להשלמת ניתוח חוזר אספטי (יחס סיכויים של 0.79, p=0.38) או מניפולציה תחת הרדמה (יחס סיכויים של 0.74, p=0.10).

ממצאי המחקר מציעים כי פסוריאזיס הינה גורם סיכון לזיהום שטחי באתר ניתוח לאחר ניתוח החלפה ראשונית של מפרק הברך והינו גורם תחלואה חשוב שיש לקחת בחשבון לפני התערבויות ניתוחיות. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את החשיבות של התערבויות נוספות בחולי פסוריאזיס להפחתת הסיכון לזיהומים באתר הניתוח.

Clin Orthop Relat Res, Feb 20, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה