Laboratory Tests

דנ”א חופשי עשוי לסייע באבחנה של מחלת מעי דלקתית (מתוך כנס ה-Crohn’s & Colitis Congress)

בחולים עם מחלת מעי דלקתית, מדידת דנ”א חופשי (Cell-Free DNA, או cfDNA) בפלזמה עשוי לסייע בהבחנה בין צורה פעילה של מחלת המעי ובין מחלה אסימפטומטית, כמו גם בין קוליטיס כיבית ובין מחלת קרוהן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-Crohn’s & Colitis Congress.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דנ”א חופשי הוכח כסמן שימושי במגוון מצבים, כולל בדיקות סקר למחלות ממאירות, אבחנה וניטור, בדיקות לפני היריון ומעקב אחר איברים לאחר השתלה. הבדיקות מבוססות על העובדה כי תאי אדם ותאים מיקרוביאליים משחררים דנ”א לאחר מוות תאי וזמינים להערכה בפלזמה.

המחקר הנוכחי כלל 196 חולים עם מחלת קרוהן ו-196 חולים עם קוליטיס כיבית, כאשר בכל קבוצה נכללו חולים בהפוגה וחולים עם מחלה בדרגה קלה, בינונית, או חמורה. כל המשתתפים במחקר השלימו הערכה אנדוסקופית בתוך 30 ימים מהערכת דנ”א חופשי בפלזמה.

בדיקת דנ”א חופשי בפלזמה הבחינה בין חולים עם מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ואלו שהיו אסימפטומטיים. הבדיקה הבחינה בין חולים עם מחלת מעי דלקתית ואלו שהיו אסימפטומטיים עם רגישות של 99.5% וסגוליות של 90%, שיעורים דומים או טובים יותר ממדדים מסורתיים אחרים להבחנה בין מחלת מעי דלקתית פעילה ובין חולים אסימפטומטיים.

החוקרים מתכננים מחקר מעקב של 1,800 דגימות בשיתוף עם Crohn’s and Colitis Foundation להערכת היכולת של בדיקת דנ”א חופשי לקבוע את חומרת המחלה, כמו גם את אתר המחלה ולהבחין בין תתי-סוגים שונים של מחלת קרוהן.

המומחים קוראים להשלמת מחקרים פרוספקטיביים לאישור ממצאים אלו כאשר במידה ואלו יאשרו את התוצאות הללו אזי טכנולוגיה זו עשויה לסייע רבות בהערכת חולים אלו, בפרט במקרים בהם החולים מסרבים לבדיקות פולשניות או שאלו אינו קלות לביצוע מסיבות לוגיסטיות.

מתוך כנס ה-Crohn’s & Colitis Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה