Leukemias

תוצאות מבטיחות ל-Venetoclax כנגד לויקמיה של תאים שעירים עמידה או חוזרת (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים מהן עולות תוצאות מבטיחות לטיפול ב- Venetoclax(ונקלקסטה) בחולים עם לויקמיה של תאים שעירים עמידה או חוזרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Venetoclax כבר מאושר לשימוש במבוגרים עם לויקמיה מסוג CLL (או Chronic Lymphocytic Leukemia), SLL (או Small Lymphocytic Leukemia) וכחלק מטיפול משולב בחלק מהחולים עם AML (או Acute Myeloid Leukemia).

מהממצאים החדשים עולה כי התרופה עשויה לשמש כאפשרות טיפול ללא-כימותרפיה בחולים עם לויקמיה של תאים שעירים לאחר כישלון מספר קווי טיפול אחרים, כולל Vemurafenib עם Rituximab. באוכלוסיית חולים זו אפשרויות הטיפול הן מוגבלות.

החוקרים מאיטליה בחנו את השימוש ב- Venetoclax באוכלוסיית חולים זו בעקבות דיווחים על ממצאים מעבדתיים שהצביעו על תועלת אפשרית. הם נתנו את הטיפול התרופתי לשישה חולים שהיו תחת משלב Vemurafenib עם Rituximab כקו הטיפול האחרון; חולה אחד היה עמיד לטיפול ובחמישה חולים תועדה הישנות לאחר טיפול. הטיפול ב- Venetoclax ניתן במחזורים של 29 ימים.

לאחר 6 או 12 מחזורי טיפול, בשני חולים תועדה הפוגה מלאה עם מחלה שיירית מינימאלית ובחולה אחד תועדה הפוגה חלקית, אם כי בכולם תועדה התאוששות טסיות לא-מלאה.

הוספת Rituximab במינון של 375 מ”ג למטר רבוע של פני שטח גוף לאורך 3-8 מחזורים הביא לשיפור עומק התגובה בחולה עם תגובה מינורית לטיפול קודם, להפחתה נוספת במחלה שיירית מינימאלית בחולה עם הפוגה מלאה לאחר Venetoclax והובילה להפוגה המטולוגית בחולה אחד ללא תגובה קודמת ל- Venetoclax.

משך ההישרדות ללא-התקדמות נע בין 23 עד 53 ומעלה חודשים בכל חמשת החולים בהם לא תועדה התקדמות מוקדמת והייתה דומה או טובה יותר מההישרדות ללא-התקדמות שתועדה לאחר משלב Vemurafenib עם Rituximab.

ההשפעה הרעילה העיקרית של Venetoclax הייתה החמרת נויטרופניה, אשר לעיתים לוותה בזיהומים או חום נויטרופני וטופלה בהפחתת מינון ו-G-CSF.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים כותבים כי Venetoclax, לבד או בשילוב Rituximab, עשוי לשמש כאפשרות הצלה בטוחה ויעילה לאחר כישלון משלב Vemurafenib עם Rituximab, בפרט בחולים שאינם נדרשים להתאוששות מהירה של ספירת הדם.

N Engl J Med, March 8, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה