Liver Cancer

המאפיינים הקליניים ותוצאות סרטן כבד על-רקע מחלת כבד שומני שאינה משנית לצריכת אלכוהול (Clin Gastroenterol Hepatol)

כבד

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סרטן כבד על-רקע מחלת כבד שומני שאינה עקב צריכת אלכוהול (Nonalcoholic Fatty Liver Disease) מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר, בהשוואה לסרטן כבד משנית לאטיולוגיות אחרות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היקף מקרי סרטן כבד משנית ל-NAFLD ואת היקף הקשר עם הקפדה על מעקב, התייצגות קלינית והפרוגנוזה של המחלה הממארת.

מדגם המחקר כלל חולים עם סרטן כבד ממאגר SEER-Medicare (או Surveillance, Epidemiology and End Results – Medicare) בין השנים 2011 ו-2015, כאשר ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמים הקשורים עם הקפדה על מעקב, אבחנה של הגידול בשלב מוקדם וטיפול במטרת ריפוי. החוקרים בחנו גורמים הקשורים עם ההישרדות של החולים.

בקרב 5,098 חולים עם סרטן כבד, מחלת כבד שומני שאינה עקב צריכת אלכוהול הייתה האטיולוגיה המובילה להתפתחות המחלה הממארת (35.6% מכלל המקרים). בהשוואה לאלו עם סרטן כבד משנית לזיהום בנגיף HCV, בחולים עם סרטן כבד שמנית ל-NAFLD תועדו שיעורי מעקב נמוכים יותר (יחס סיכויים מתוקן של 0.22, רווח בר-סמך 95% של 0.17-0.28), שיעורים נמוכים יותר של אבחנת סרטן כבד בשלב מוקדם (יחס סיכויים מתוקן של 0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.60) ושיעורי הישרדות כללית גרועים יותר (יחס סיכון מתוקן של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.32).

מניתוח לפי תתי-קבוצות של NAFLD עלה כי סרטן כבד בשלב-מוקדם, העדר מיימת או אנצפלופתיה כבדית, השלמת מעקב וקבלת טיפול במטרת ריפוי לוו בשיעורי הישרדות כוללת טובים יותר. בחולים עם NAFLD ומחלת כבד נלווית תועד סיכוי גבוה יותר להשלמת מעקב, אבחנה בשלב מוקדם, טיפול במטרת ריפוי ושיפור הישרדות כוללת, בהשוואה לחולים עם NAFLD ללא מחלת כבד נלווית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי NAFLD הינה הגורם המוביל לסרטן כבד בקרב מבוטחי מדיקייר. בהשוואה לאטיולוגיות אחרות, מחלת כבד שומני שאינה עקב צריכת אלכוהול מלווה בשיעורים נמוכים יותר של אבחנת סרטן כבד בשל במוקדם ובשיעורי הישרדות נמוכים יותר. הם קוראים לפתח התערבויות חדשות לשיפור המעקב והפרוגנוזה של חולים עם סרטן כבד משנית ל-NAFLD.

Clin Gastroenterol Hepatol, March 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה