Liver Cancer

עדות לפוליפים בסיכון גבוה בבדיקת סקר קולונוסקופיה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן כבד (Digestive and Liver Disease)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive and Liver Disease עולה כי נוכחות פוליפים בסיכון גבוה בבדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר לסרטן מעי גס מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה עקב ממאירות בכבד ודרכי מרה.

החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי שכלל 343,838 בדיקות קולונוסקופיה שנערכו באוסטריה בין 2007 עד 2020. נתוני תמותה ארציים שימשו לזיהוי מקרי תמותה עקב ממאירויות בדרכי העיכול בקרב משתתפים במחקר וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתמותה עקב ממאירות כבד ודרכי מרה לפי דרגת הסיכון של הפוליפים.

מבין כלל בדיקות קולונוסקופיה, ב-17,678 (5.1%) זוהו פוליפים בסיכון גבוה:, קרי פוליפ בגודל 10 מ”מ ומעלה, אדנומה עם דיספלזיה בדרגה גבוהה, פוליפים משוננים עם דיספלזיה, או נוכחות חמש אדנומות ומעלה.

ההיארעות המצטברת של תמותה עקב ממאירות כבד ודרכי מרה עמדה על 0.19% לאחר שש שנים ועל 0.44% לאחר 12 שנים בקרב חולים עם עדות לפוליפים בסיכון גבוה, בהשוואה ל-0.07% ו-0.18%, בהתאמה, באלו ללא עדות לפוליפים בבדיקת קולונוסקופיה.

שיעורי התמותה עקב ממאירות כבד ודרכי מרה היו גבוהים יותר מכפליים בחולים עם פוליפים בסיכון גבוה, בהשוואה לאלו ללא פוליפים בקולונוסקופיה (היארעות מצטברת של 0.39% לעומת 0.17%).

לאחר תקנון לגיל ומין, נוכחות פוליפים בסיכון גבוה בבדיקת קולונוסקופיה נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון לתמותה עקב ממאירות כבד ודרכי מרה (יחס סיכון של 1.83); יחסי הסיכון לתמותה עקב סרטן כבד ועקב ממאירות אחרת כבד ודרכי מרה עמדו על 1.79 ו-1.88, בהתאמה.

לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין פוליפים בסיכון נמוך ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות כבד ודרכי מרה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממאירויות כבד ודרכי מרה ולממאירות מעי גס ורקטום גורמי סיכון משותפים, אך אין בדיקות סקר משולבות למחלות אלו. מהנתונים עולה כי הערכת הסיכון על-בסיס קולונוסקופיה עשויה לסייע בזיהוי חולים בהם נדרש מעקב אחר סרטן כבד. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם מעקב ממוקד אחר חולים אלו משתלם מבחינת עלות-תועלת.

Digestive and Liver Disease, Sep 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה