Liver Cancer

טיפול בנוגדי-דיכאון לאחר סרטן כבד עשויה להפחית את הסיכון לתמותה עקב הממאירות (JAMA Netw Open)

טיפול בנוגד-דיכאון לאחר אבחנה של סרטן כבד מלווה בהפחתת הסיכון לתמותה בחולים עם אבחנה של סרטן כבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מנגד, החוקרים לא זיהו קשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון טרם האבחנה של סרטן כבד ובין הסיכון לתמותה על-רקע הממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן כבד הינה הממאירות השלישית בשכיחותה הגורמת לתמותה ברחבי העולם. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר האפשרי בין טיפול בנוגדי-דיכאון ובין הסיכון לתמותה בחולים עם סרטן כבד.

מחקר העוקבה כלל מידע ממאגר National Health Insurance Research Database בטאיוואן אודות 308,938 מבוגרים (65.6% גברים) עם אבחנה חדשה של סרטן שד בין 1999 עד 2017, עם המשך מעקב עד 2018 להערכת הסיכון לתמותה כוללת ותמותה עקב ממאירות.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון לפני אבחנה של סרטן כבד ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.1, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.12) או תמותה ספציפית עקב הממאירות (יחס סיכון מתוקן של 1.06, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.17).

עם זאת, החוקרים מציינים כי זוהה קשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון לאחר האבחנה של סרטן כבד ובין סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.70) ותמותה ספציפית עקב הממאירות (יחס סיכון מתוקן של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.59-0.68).

הקשרים המתוארים נותרו משמעותיים בתתי-קבוצות עם נוגדי-דיכאון ממשפחות שונות ומחלות רקע מגוונות, כולל זיהום בנגיף HBV או HCV, שחמת כבד והפרעות שימוש באלכוהול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות מבטיחות לפיהן לטיפול נוגד-דיכאון עשויה להיות השפעה כנגד המחלה הממארת בחולים עם סרטן כבד. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לספק עדויות חד-משמעיות בנושא.

JAMA Netw Open, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה