Lupus

שכיחות גבוהה של חפיפה של לופוס עם סקלרודרמה (Arthritis Care & Research)

לופוס זאבת ויקיפדיה

בחולים רבים עם אבחנה של לופוס תתכן חפיפה עם סקלרודרמה (Systemic Sclerosis-Systemic Lupus Erythematosus), כאשר חפיפה זו נפוצה במיוחד בנשים, שחורים וחולים עם אבחנה של סקלרודרמה מוגבלת עורית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

החוקרים התבססו על קריטריוני סיווג SLE משנת 2019 של ה-European Alliance of Associations for Rheumatology וה-American College of Rheumatology לזיהוי חולים עם סקלרודרמה שענו גם על הקריטריונים לאבחנה של לופוס.

מדגם המחקר כלל 402 מבוגרים עם סקלרודרמה.

החוקרים השוו את המאפיינים הדמוגרפיים, נתונים מעבדתיים, מאפיינים קליניים ותמותה בין חולים עם חפיפה של סקלרודרמה-לופוס ובין חולים עם סקלרודרמה בלבד.

מבין 402 חולים עם סקלרודרמה, 40 חולים (10%) ענו על קריטריוני ה-EULAR/ACR משנת 2019 להגדרת לופוס. באוכלוסיית החולים עם אבחנה חופפת של סקלרודרמה ולופוס תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים ושחורים, בדומה למחקרים קודמים; בחולים עם שתי המחלות תועדה שכיחות גבוהה יותר של סקלרודרמה עורית מוגבלת, בהשוואה לאלו עם סקלרודרמה עורית מוגבלת (75% לעומת 52.2%, p=0.006).

השכיחות של נוגדנים כנגד U1-RNP, סמן אופייני למחלת רקמת חיבור מעורבת, עמדה על 30% בחולים עם תסמונת חופפת של סקלרודרמה-לופוס ועל 6.6% באלו עם סקלרודרמה בלבד (p<0.001).

שיעורי התמותה היו דומים בשתי הקבוצות, עם שיעורים דומים בין הקבוצות גם בשיעור פגיעה חמורה באיברי מטרה על-רקע סקלרודרמה, כולל פיברוזיס ריאתי, יתר לחץ דם ריאתי ומשבר כלייתי על-רקע סקלרודרמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בהכרת תסמונת חפיפה של לופוס וסקלרודרמה ולעקוב אחר מעורבות איברים אופיינית לסקלרודרמה בחולים עם מאפיינים של לופוס, תסמונת ריינו, עדות לנוגדנים כנגד U1-RNP, או דפוס גרעיני מבודד של נוגדנים כנגד גרעין.

Arthritis Care & Research, Sep 10, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה