Melanoma & BCC

החולים בסרטן העור שלא יכולים להשמיע את קולם, זקוקים לעזרת חברי ועדת סל התרופות / מאמר אורח של עינבל כהן תובל, מנכל”ית העמותה הישראלית לסרטן העור.

רגע לפני שחברי הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות עומדים בפני החלטות הרות גורל עבור חולים, הייתי רוצה לדבר על קבוצה מאוד קטנה, פחות מ-20 חולי סרטן עור הסובלים מקרצינומה של תאי הבסיס (BCCׁ) באופן מתקדם ביותר. קרצינומה של תאי הבסיס היא מחלת סרטן העור השכיחה ביותר וברוב המקרים הקלה ביותר, רובם של החולים מקבלים טיפול וממשיכים בשגרת חייהם, החולים עליהם אני רוצה לדבר הם חולים מסוג אחר, אלו חולים הזקוקים לטיפול ייחודי, כי אף טיפול אחר כבר אינו יכול לסייע להם.

אתחיל עם קצת נתונים, בכל שנה מאובחנים בישראל, כ 12,000 חולים חדשים ובכל שנה אנחנו מאבדים 200 חולים כתוצאה ממחלה זו. בין החולים ניתן למצוא חולים במלנומה ובנון מלנומה. מחקרים בינלאומיים מלמדים כי 90% ממקרי סרטן העור נגרמים בשל חשיפה לא מבוקרת לשמש. חולים רבים המאובחנים בשנים האחרונות ובכלל מהמחלה הם חולים בני הגיל השלישי, שנחשפו בצעירותם שעות ארוכות לשמש ללא מודעות לסכנות של חשיפה זו. לפני 50-60 שנים המודעות לסכנות המחלה היתה נמוכה ומרבית האוכלוסייה לא התמגנה כלל.

העמותה הישראלית לסרטן העור, הוקמה לפני כ 8 שנים, ע”י ד”ר חדווה גונן, שחלתה במלנומה, התמודדה, החלימה והחליטה לעשות מעשה ולהקים עמותה שתתמוך באלפי חולים בשנה. כאשר מטרות העמותה הן: לסייע לחולים ובני משפחותיהם מרגע האבחון והלאה. העלאת מודעות לסכנות החשיפה לשמש והעלאת מודעות לצרכים המשתנים של חולים, כולל שיטות טיפול יעילות שנמצאו הוכחות ליעילותן עבור החולים.

מרבית החולים (כ 10,000 איש) סובלים מסרטן העור שאינו מלנומה. חולים אלה יטופלו בדרך כלל באמצעים כירורגים פשוטים אשר יביאו לריפוי מלא, וזאת במידה והאבחנה בוצעה בזמן שבו הסרטן אינו מפושט מקומית או גרורתי.

חלק קטן מחולי הסרטנים הנ”ל מפתחים מחלה שאינה ניתנת לריפוי באמצעים כירורגים פשוטים. עבור חולים אלה המחלה הופכת להיות קשה ומסכנת חיים. אוכלוסייה זו תטופל באמצעים של כימותרפיה והקרנות על מנת לנסות להביא אותם למצב שבו המחלה אינה מתקדמת ואף לריפוי במידת האפשר. למרות כל ההתפתחות שיש בתחום ישנה קבוצה של חולים שרובם בגיל המבוגר מאוד, שעבורם עד היום אין טיפול – והם זקוקים נואשות לטיפול אחר.

מדובר בסה”כ בפחות מ- 20 חולים שסובלים מגידולי מלנומה באזור ראש צוואר שרקמות העור שלהם הרוסות לגמרי, אנשים ללא לחי, או ללא אף, או סנטר, אנשים ששום טיפול אחר לא יכול לעזור להם.

עבור חולים אלה מועמדת השנה לסל תרופה המהווה פריצת דרך משמעותית בטיפול אימונותרפיה. מדובר בטיפול יחידי שהוכח כיעיל קלינית לחולים אלה שטופלו בטיפולים בקו ראשון ללא הצלחה. התרופה אושרה ע”י ה FDA  בשנת 2021 , והחולים המבוגרים לרוב עריריים, עליהם אני מדברת כאן, חייבים את התרופה הנ”ל, בלעדיה הם אינם יכולים לצאת מפתח ביתם, לא להיראות בציבור, ואף נמצאים בסכנה מזיהומים שעלולים להיגרם בשל העור הפצוע החשוף.

אני כותבת מילים אלה, לאחר שבחודשים האחרונים נאספו אצלנו בעמותה פניות של חולים ובני משפחתם אשר ניסו כבר את כל הטיפולים הקיימים ונושאים את עיניהם לאישורה של התרופה החדשה המהווה עבורם קרש הצלה אחרון להמשך חייהם עם פגיעה מינימלית של המחלה.

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה