Menopause

חוויות שליליות בילדות אינן משפיעות משמעותית על הגיל בעת מנופאוזה טבעית (Menopause)

לאירועי דחק בחיים, דוגמת חוויות שליליות בתקופת הילדות, אין השפעה משמעותית על הגיל בעת מנופאוזה טבעית למרות השפעה שלילית של דחק על המצב הבריאותי של נשים בגיל העמידה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Menopause.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חוויות שליליות בילדות מהוות גורם חשוב העשוי להשפיע על המצב הבריאותי ולזהות נשים בסיכון מוגבר להשלכות דחק ותפקודי פוריות. כעת השלימו החוקרים מחקר חתך שכלל 350 נשים לאחר-מנופאוזה (גיל ממוצע של 59.2 שנים) ממאגר Data Registry on Experiences of Aging, Menopause and Sexuality. כל המשתתפים השלימו ייעוץ במרכז מאיו קליניק בין מאי 2015 ועד דצמבר 2016.

שאלון Adverse Childhood Experiences Questionnaire שימש להערכת חוויות שליליות בילדות, כולל חשיפה להתעללות מינית, גופנית, פסיכולוגית או ביתית, שימוש בחומרים בקרב ההורים ומאסר של אחד ההורים. כל המשתתפות דיווחו על גיל הופעת מנופאוזה טבעית.

הגיל הממוצע בעת מנופאוזה טבעית עמד על 50.9 שנים, 54% מהנשים דיווחו על לפחות חוויה שלילית אחת בילדות. בנשים עם היסטוריה של 1-3 אירועים שליליים בילדות הגיל בעת הופעת מנופאוזה טבעית היה צעיר ב-0.4 שנים (P=0.60) ובאלו עם ארבע חוויות שליליות בילדות הגיל בעת הופעת מנופאוזה טבעית היה צעיר ב-0.8 שנים (p=0.41) בנית חד-משתני, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

בניתוח רב-משתני, החוקרים העריכו כי בנשים עם היסטוריה של 1-3 אירועים שליליים ילדות מנופאוזה הופיעה בגיל צעיר ב-0.2 שנים (p=0.75) ובאלו עם לפחות ארבע חוויות שליליות בילדות מנופאוזה הופיעה 1.3 שנים מוקדם יתר (p=0.18) בהשוואה לנשים ללא חוויות שליליות בילדות, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים כותבים כי למרות שמחקר החתך לא הדגים קשר משמעותי בין חוויות שליליות בילדות ובין גיל בעת מנופאוזה, דרושים מחקרים גדולים יותר עם אוכלוסייה מגוונת יותר במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

Menopause, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה