Metabolic Syndrome

ההשפעה של תסמונת מטבולית על התפתחות מחלת כליות כרונית (Eur J Clin Invest)

OBESITY

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Clinical Investigation עולה כי אבחנה של תסמונת מטבולית מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת כליות כרונית, כאשר מעבר לגיל החולה, המנבאים העיקריים של הנזק הכלייתי הם יתר לחץ דם וסוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כליות כרונית עשויה להתקדם עם הזמן עד כדי צורך בטיפול כלייתי חליפי. מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין תסמונת מטבולית ובין מחלת כליות כרונית, אך העדויות מבוססות בעיקרן על מחקרי חתך. כעת הם ביקשו להשלים מחקר פרוספקטיבי גדול להערכת הקשר בין שתי המחלות לאורך 18 שנות מעקב.

מדגם המחקר כלל 15,255 משתתפים בגילאי 20 שנים ומעלה בתחילת הדרך (1999-2005), לאחר הוצאת חולים עם מחלת כליות כרונית, ממאירות או טיפול בסטרואידים, המדגם הסופי כלל 8,987 משתתפים שהיו במעקב כל שלוש שנים עד שנת 2018. כל המשתתפים סווגו לחמש תת-קבוצות: חולים ללא תסמונת מטבולית, חולים עם תסמונת מטבולית עם סוכרת וללא יתר לחץ דם, חולים עם תסמונת מטבולית עם יתר לחץ דם וללא סוכרת, חולים עם תסמונת מטבולית עם סוכרת ויתר לחץ דם, או חולים עם תסמונת מטבולית ללא סוכרת וללא יתר לחץ דם.

גיל המשתתפים הממוצע בתחילת המחקר עמד על 39.8 שנים, 55.6% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

לאורך 18 שנות מעקב, שיעורי הופעת מחלת כליות כרונית עמדו על 22.7% מהחולים (2,038 משתתפים), מהם 1,107 עם תסמונת מטבולית. לאחר תקנון לערפלנים, בתת-קבוצה של חולים עם תסמונת מטבולית עם אבחנה של יתר לחץ ושל סוכרת תועד הסיכון הגבוה ביותר למחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.71).

בקרב חולים עם תסמונת מטבולית עם כל חמשת המרכיבים של התסמינים תועדו שיעורי היארעות גבוהים יותר של מחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.68).

לא תועד קשר בין היקף מותניים גבוה (יחס סיכון של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.19) או רמות HDL (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.18) ובין מחלת כליות כרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חולים רבים עם תסמונת מטבולית עלולים לפתח מחלת כליות כרונית, כאשר ממצאי המחקר מעידים על קשר בין תסמונת מטבולית ובין היארעות מחלת כליות כרונית בטווח הארוך. יתר לחץ דם, סוכרת וגיל החולה הינם מנבאים משמעותיים להתפתחות מחלת כליות, כאשר השמנה בטנית וריכוז HDL נמוך לא נקשרו עם הסיכון למחלת הכליות.

 

Eur J Clin Invest. 2022 Dec 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה