Metabolic Syndrome

משלב תסמונת מטבולית עם דום נשימה בשינה מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב בנשים מאושפזות (Clin Cardiol)

אבחנה של תסמונת מטבולית בשילוב עם דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים לבביים מג’וריים או אירועים צרברווסקולאריים בנשים המאושפזות עם תסמונת כלילית חדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת אינטראקציה בין המנגנונים הפתופיזיולוגיים של דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת מטבולית. יתרה מזאת, קיימים הבדלים מגדריים בפתוגנזה, תסמינים קליניים, שכיחות מחלות רקע והשלכות קרדיווסקולאריות של דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת מטבולית.

במחקר הפרוספקטיבי הנוכחי בחנו החוקרים 1,927 נשים שאושפזו בתמונה של תסמונת כלילית חדה ועברו ניטור דפוסי נשימה בשינה. דום נשימה חסימתי בשינה הוגדר בנוכחות מדד אפניאה-היפופניאה של 15 אירועים בשעה ומעלה.

התוצא העיקרי של המחקר היה אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ואירועים צרברווסקולאריים, כולל תמותה קרדיווסקולרית, אוטם לבבי, אירוע מוחי, רה-וסקולריזציה עקב איסכמיה, או אשפוז בשל אנגינה לא-יציבה או אי-ספיקת לב.

במדגם זה, 77.1% מהחולים אובחנו עם תסמונת מטבולית ו-52.6% אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה.

לאורך 2.9 שנות מעקב, ההיארעות המצטברת של אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ואירועים צרברווסקולאריים הייתה דומה בקרב נשים עם וללא דום נשימה חסימתי בשינה עם תסמונת מטבולית (יחס סיכון מתוקן של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.67) ואלו ללא תסמונת מטבולית (יחס סיכון מתוקן של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 0.73-2.03).

בניתוח לפי מגדר, בנשים עם דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת מטבולית תועד סיכון גבוה כמעט כפליים לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ואירועים צרברווסקולאריים, בהשוואה לנשים עם תסמונת מטבולית וללא הפרעת הנשימה בשינה (יחס סיכון מתוקן של 1.7, רווח בר-סמך 95% של 1.01-3.09).  קשר זה לא תואר בגברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי משלב דום נשימה בשינה עם תסמונת מטבולית מלווה בעליה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בנשים המאושפזות עם תסמונת כלילית חדה. הם ממליצים לשקול בדיקות סקר לדום נשימה חסימתי בשינה בנשים שאושפזו עם תסמונת כלילית חדה.  

Clin Cardiol, April 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה