Metabolic Syndrome

טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות והסיכון להפרעות מטבוליות בחולים עם סכיזופרניה (Schizophre Bull)

במאמר שפורסם בכתב העת Schizophrenia Bulletin מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במספר תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט משלב הכולל תכשירים אנטי-פסיכוטיים מדור-ראשון, מלווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות אנטי-פסיכוטיות מהוות את קו הטיפול התרופתי הראשון לסכיזופרניה. במקרים בהם טיפול אנטי-פסיכוטי לבדו אינו יעיל, משלב שתי תרופות אנטי-פסיכוטיות משמש לעיתים קרובות, אן כי ההנחיות מזהירות מפני עליה אפשרית בתופעות לוואי. הסיכון לתופעות לוואי מטבוליות על-רקע משלב תרופות אנטי-פסיכוטיות לא נבחן באופן מספק.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין משלב תרופות אנטי-פסיכוטיות ובין הסיכון להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם, או היפרליפידמיה במבוגרים עם סכיזופרניה ולקבוע את ההשפעה של משלב תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון ומדור שני.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי נערך בבריטניה וכלל נתונים ממאגרים רפואיים שונים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להפרעות מטבוליות בקרב מבוגרים עם סכיזופרניה, תוך השוואת חולים תחת טיפול אנטי-פסיכוטי מונותרפי לעומת חולים תחת משלב תרופות, עם תקנון למאפיינים קליניים ודמוגרפיים, כמו גם למינון הטיפול האנטי-פסיכוטי.

חציון משך המעקב אחר המשתתפים במחקר עמד על כ-14 חודשים. החוקרים מדווחים כי 6.6% מהחולים פיתחו יתר לחץ דם, כאשר הסיכון היה גבוה יותר בחולים תחת משלב תרופות אנטי-פסיכוטיות, בהשוואה לחולים תחת טיפול תרופתי יחיד (יחס סיכון מתוקן של 3.16, p=0.021).

בקרב חולים תחת טיפול במספר תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון תועד סיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם, בהשוואה לאלו תחת משלב אנטי-פסיכוטיות מדור ראשון ומדור שני (יחס סיכון מתוקן של 0.29, p=0.039).

לא תועד קשר בין טיפול במספר תרופות אנטי-פסיכוטיות ובין הסיכון לסוכרת או היפרליפידמיה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נספים עם מדגמים גדולים יותר ומעקב ממושך, במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין הטיפול בתרופות אלו ובין הסיכון להפרעות מטבוליות.

Schizophre Bull, Aug 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה