Metabolic Syndrome

מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה מגוונת (Clin Gastroenterol Hepatol)

מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, או בשמה העדכני Metabolic Dysfunction-associated Steatotic Liver Disease (או MASLD), מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, מטבולית, אונקולוגית ותוצאים נוספים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

מטה-האנליזה המקיפה כללה מחקרים להערכת התוצאים הקליניים הקשורים עם MASLD, אשר בעבר כונתה מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.  הם זיהו 129 מחקרים מקוריים שבחנו את הסיכון לאורך זמן להיארעות תוצאים קליניים בחולים עם MASLD, בהשוואה לאלו ללא המחלה.

החוקרים חישבו את הסיכון לתוצאים קליניים בחולים עם MASLD ואלו ללא MASLD, כאשר אבחנת MASLD התבססה על בדיקות הדמיה, ביופסיה, בדיקות דם או קודי ICD (או International Classification of Diseases).

מהנתונים עולה כי MASLD מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתוצאים קרדיווסקולאריים (יחס סיכון של 1.43), תוצאים מטבוליים דוגמת היארעות יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.75), קדם-סוכרת (יחס סיכון של 1.69), סוכרת (יחס סיכון של 2.56) ותסמונת מטבולית (יחס סיכון של 2.57), מחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 1.38) ומגוון סיבוכים על-רקע מחלת כבד (יחס סיכון של 3.92).

בחולים עם MASLD עם מחלת כבד מתקדמת תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו עם מחלה בדרגה פחות חמורה (יחס סיכון של 1.63, p=0.02) ולעומת אלו ללא MASLD. מהנתונים עולה כי MASLD לוותה בסיכון מוגבר לכלל הממאירויות (יחס סיכון של 1.54); הסיכון הגבוה ביותר תועד עבור ממאירות של הכבד (יחס סיכון של 4.37).

מניתוח לפי תתי-קבוצות בחלוקה לפי מין החולה עלה כי אין הבדלים משמעותיים בסיכונים המתוארים בין גברים ונשים עם MASLD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשוב להבין כי MASLD הינה מחלה מורכבת הדורשת גישה מקיפה להכרה וטיפול מעבר לרופא הכבד בלבד. השכיחות העולה של MASLD עדיין מהוה איום עולמי על המצב הבריאותי, הדורשת מערכות יעילות לניהול המחלה.

Clin Gastroenterol Hepatol, Sep 27, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה