Neonatology other

הנחיות אירופאיות לטיפול בסטרואידים בנשים בסיכון ללידה מוקדמת (Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine מוצגות הנחיות אירופאיות לטיפול בקורטיקוסטרואידים בנשים בסיכון ללידה מוקדמת.

המומחים כותבים כי הטיפול בקורטיקוסטרואידים מומלץ לנשים בגיל היריון בטווח שבין 24 שבועות ועד 33 שבועות ו-6 ימים, כאשר צפויה לידה מוקדמת בתוך שבעה ימים, מאחר וטיפול זה הוכח כמפחית תחלואה ותמותה (עדויות באיכות גבוהה; המלצה חזקה). במקרים נבחרים, ניתן לשקול הארכת תקופה זו עד גיל היריון של 34 שבועות ו-6 ימים (דעת מומחים).

התועלת האופטימאלית של טיפול בקורטיקוסטרואידים תועדה במקרים בהם ניתנו בתוך שבעה ימים מהלידה. גם מתן מנה יחידה מומלץ לנשים עם לידה מוקדמת בזמן המיידי, מאחר וטיפול זה עשוי לשפר את המצב הנוירו-התפתחותי (עדויות באיכות מתונה; המלצה מותנית).

באשר לסוג התכשיר, ניתן לבחור במתן Betamethasone (12 מ”ג בזריקה לתוך השריר, שתי מנות במרווח של 24 שעות) או Dexamethasone (6 מ”ג בזריקה לתוך השריר, ארבע מנות במרווח 12 שעות, או 12 מ”ג במתן לתוך השריר, שתי מנות במרווח 24 שעות) (עדויות באיכות מתונה; המלצה חזקה).

יש לשקול מתן קורטיקוסטרואידים בגיל היריון בין שבוע 22 ו-0 ימים ועד שבוע 23 ו-6 ימים כאשר הלידה המוקדמת צפויה בתוך שבעה ימים וישנה התוויה לשימוש באמצעים להארכת חיי היילוד, תוך התייחסות לרצון ההורים. תועלת הישרדותית ברורה הודגמה במקרים אלו, אך ההשפעה על התפקוד הנוירולוגי והנשימתי בטוח הקצר, כמו גם התוצאות הנוירו-התפתחותיות בטווח הארוך עדיין אינן ברורות (עדויות באיכות נמוכה/מתונה; המלצה חזקה).

מתן סטרואידים בין שבוע 34 ו-0 ימים ועד שבוע 34 ו-6 ימים יוצע רק במקרים נבחרים (דעת מומחים). מתן הטיפול בין שבוע 35 ו-0 ימים ועד שבוע 36 ו-6 ימים יוגבל למחקרים אקראיים פרוספקטיביים.

בשבועות אלה העדויות הנוכחיות מציעות כי למרות שסטרואידים עשויים להפחית את היארעות טכיפנאה זמנית של היילוד, אלו אינם משפיעים על היארעות תסמונת מצוקה נשימתית ועשויים להביא לעליה בסיכון להיפוגליקמיה של היילוד. אין נתוני בטיחות ארוכת-טווח (עדויות באיכות מתונה; המלצה מותנית).

אין התוויה למתן קורטיקוסטרואידים לאחר שבוע 37 להיריון, גם במקרים של ניתוח קיסרי מתוכנן, מאחר והעדויות הזמינות אינן מצביעות על תועלת לטיפול זה וההשפעות ארוכות הטווח אינן ידועות (עדויות באיכות נמוכה; המלצה מותנית).

מתן סטרואידים מומלץ בהריונות תאומים, באותו התוויות ומינונים כמו בהריונות עם עובר יחיד. עם זאת, מהעדויות הזמינות עולה כי יש להגביל טיפול זה להריונות בסיכון גבוה ללידה בתוך שבעה ימים (עדויות באיכות נמוכה; המלצה מותנית).

סוכרת אימהית אינה מהווה התווית-נגד לשימוש בסטרואידים לפני הלידה (עדויות באיכות מתונה; המלצה חזקה).

ניתן לשקול מתן קורס סטרואידים חוזר בהריונות לפני 34 שבועות היריון, במידה וקורס הטיפול הקודם ניתן למעלה משבעה ימים קודם לכן וקיים סיכון חוזר ללידה בטווח הזמן המיידי (עדויות באיכות נמוכה; המלצה מותנית).

 

Journal of Maternal-fetal & Neonatal Medicine 2023 December

 

הערות עורך:

ההמלצות האירופאיות דומות להמלצות האמריקראיות ומדגישות שוב את החשיבות של מתן סטרואידים טרום הלידה בלידת פג מאיימת. כדאי להתייחס גם למתן סטרואידים בשבוע 22+0 במקרים בהם ההורים מעוניינים להציל את הולד וצפויה לידה תוך שבוע מהמתן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה