Neonatology other

חליבת חבל טבור לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור בפגים שנולדו לאחר 28-32 שבועות הריון (Pediatrics)

NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
 ד"ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה, משתף ומוסיף מהערותיו למאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics

מתוצאות מחקר חדש המדווחות במאמר עולה כי בפגים שנולדו לאחר 28-32 שבועות הריון לא תועדו הבדלים בשיעורי דימום תוך-חדרי חמור או תמותה בין חליבת חבל הטבור או ניתוק מאוחר של חבל הטבור. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם ישנם הבדלים בשיעורי דימום תוך-חדרי חמור או תמותה בפגים שקיבלו עירוי שלייתי עם חליבת חבל הטבור לעומת ניתוק מאוחר של חבל הטבור.

במחקר האקראי-מבוקר, העדר-נחיתות, נערכה השוואה בין ניתוק מאוחר של חבל הטבור ובין חליבת חבל הטבור בפגים שנולדו לאחר 28-32 שבועות הריון בתקופה שבין יוני 2017 ועד ספטמבר 2022 ב-19 אוניברסיטאות ומרכזים רפואיים פרטיים בארבע מדינות.

התוצא העיקרי היה שיעור אירועי דמם תוך-חדרי בדרגה III/IV או תמותה, עם שולי העדר נחיתות של 1%.

החוקרים מדווחים כי 1,019 תינוקות (511 בזרוע חליבת חבל הטבור ו-508 בזרוע ניתוק מאוחר של חבל הטבור) השלימו את המחקר מלידה ועד לאשפוז ראשוני (גיל הריון ממוצע של 31 שבועות, 44% בנות).

מהנתונים עולה כי 7 מבין 511 (1.4%) תינוקות בזרוע חליבת חבל טבור ו-7 מבין 508 (1.4%) התינוקות בזרוע ניתוק מאוחר של חבל הטבור אובחנו עם דימום תוך-חדרי חמור או הלכו לעולמם (הבדל 0.01%, רווח בר-סמך 95% של 1.4%- עד 1.4%, p=0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות חליבת חבל הטבור במקום ניתוק מאוחר של חבל הטבור בפגים שנולדו לאחר 28-32 שבועות הריון.

Pediatrics, Dec 1, 2023

הערות עורך:

מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים וכן לעדכון ההמלצות לגבי החייאת הילוד ב-NRP שמצאו כי חליבת חבל הטבור יכולה להוות תחליף טוב לניתוק מושהה של חבל הטבור בילודים ובפגים מעל לשבוע 28. יתרון נוסף של חליבת חבל הטבור לעומת ניתוק מושהה הוא שהתהליך הזה הוא הרבה יותר מהיר ואין צורך לחכות לפחות דקה. כמו כן בילודים הזקוקים להחייאה, שאולי הם אלה שבעיקר זקוקים למתן הדם הזה, ניתן לבצע חליבה של חבל הטבור ופחות מומלץ ניתוק מושהה (לפחות במקומות בהם אין עדיין אפשרות לעשות החייאה כאשר הילוד עדיין לא נותק מחבל הטבור).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה