Nephrology Other

צריכה גבוהה של מלח עשויה להגביר את הסיכון למחלת כליות כרונית (JAMA Netw Open)

אנשים שרגילים להוסיף מלח באופן קבוע לצד השולחן עלולים להיות בסיכון מוגבר לפיתוח מחלת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease, CDK), כך פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Medical Association.

תזונה עתירת מלח קושרה בעבר לבעיות בריאותיות רבות, כולל יתר לחץ דם ומחלות לב. במחקרים קודמים נראה כי תדירות הוספת מלח לצד השולחן משקפת במידת מה את צריכת המלח בפועל ולכן יכולה להעיד על הרגל של אכילת מזון עתיר במלח. על כן, החוקרים רצו לבדוק אם גם הרגל זה יכול להיות מקושר לעלייה בסיכון ל-CKD, על מנת לספק מידע חשוב למדיניות בריאות הציבור ולהמלצות תזונתיות.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את הקשר בין הרגלי הוספת מלח ליד השולחן לסיכון לפיתוח CKD. על כן, החוקרים בדקו את השפעת הוספת מלח לאוכל על תדירות פיתוח CKD באוכלוסייה. המחקר כלל יותר מ-460,000 משתתפים במהלך תקופת מעקב של למעלה מעשור, בה נרשמו כ-22,000 מקרים חדשים של CKD.

מהתוצאות עולה כי ישנו קשר ישיר בין תדירות הוספת המלח לסיכון מוגבר ל-CKD. נמצא שגם הוספת מלח לעיתים העלתה את הסיכון ב-7% (רווח בר-סמך 95%: 1.04-1.10) לעומת אלו שלא הוסיפו מלח בכלל או לעיתים נדירות. אצל אלו שהוסיפו מלח באופן תדיר, הסיכון עלה ב-12% (רווח בר-סמך 95%: 1.07-1.16) ואצל מי שתמיד הוסיף מלח, הסיכון עלה ב-29% (רווח בר-סמך 95%: 1.22-1.37).

ראוי לציין כי אנשים שהוסיפו תכופות מלח בדרך כלל אימצו אורך חיים פחות בריא והיו בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך. בנוסף, כבר בתחילת המחקר הם הראו אינדקס מסת גוף גבוה יותר (BMI), היו בעלי סיכוי גבוה לעשן, סבלו מסוכרת או מחלות לב וכלי דם, והיו בעליestimated Glomerular Filtration Rate (eGFR) נמוך. לאחר תיקון לפקטורים אלו, תוצאות המחקר מצביעות שעדיין ישנו קשר סטטיסטי בין הרגלי הוספת מלח לסיכון ל-CKD אם כי נמוך יותר מלפני התיקון. כלומר, נראה כי יתכן ולהרגלי הוספת המלח לצד השולחן יש השפעה על הסיכון לפתח מחלת כליות כרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר מעלה חשש בקשר שבין הוספת מלח לאוכל לצד השולחן לסיכון מוגבר לפתח CKD באוכלוסייה הכללית. יחד עם זאת, הם מציינים שתדירות ההוספה אינה משקפת בהכרח את צריכת המלח האמיתית, על אף מה שנטען במחקרים קודמים וכי יתכן שהיא רק מראה על אורח חיים לא בריא באופן כללי. על כן, הם משערים שהפחתת השימוש במלח עשויה לסייע בהפחתת הסיכון ל-CKD בקרב האוכלוסייה, אך השערה זו זקוקה לגיבוי במחקרים נוספים.

 

JAMA Netw Open Dec 28 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה