Neuroimmunology other

מחלת לב איסכמית וגורמי סיכון למחלות כלי דם מלווים בהזדקנות מוחית מואצת (JACC Cardiovasc Imaging)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Cardiovascular Imaging מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלת לב איסכמית וגורמי סיכון למחלות כלי דם מלווים בהזדקנות מוחית מואצת וסיכון מוגבר לדמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב איסכמית נקשרה עם תפקוד מוחי ירוד. ההבדלים לפי בדיקת MRI בין גיל המוח הצפוי ובין הגיל הכרונולוגי (פער מוח-גיל בשנים, ערך חיובי מעיד על הזדקנות מוחית מואצת) עשוי לשמש כאמצעי יעיל להבהרת חשיבות בריאות המוח בניסיון לעודד אימוץ אורח חיים בריא. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של מחלת לב איסכמית על הזדקנות המוח, לנסות להבין את המנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל ואת הקשר עם הסיכון לדמנציה, גורמי סיכון וסקולאריים, תפקוד ומבנה קרדיווסקולארי.

החוקרים השלימו הערכה של גיל המוח של 1,341 חולים עם מחלת לב איסכמית באמצעות 25 מאפיינים מבניים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של המוח וכן זיהו 35,237 מטופלים במאגר UK Biobank ללא מחלת לב איסכמית.

מהנתונים עולה כי מחלת לב איסכמית נקשרה עם הזדקנות מוחית מואצת משמעותית (p<0.001), שלא נבעה רק מנזק מיקרווסקולארי. הזדקנות מוחית (פער מוח-גיל חיובי) לוותה בסיכון מוגבר לדמנציה (יחס סיכויים של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.22), גורמי סיכון למחלות כלי דם (דוגמת סוכרת) והשמנה.

בהעדר מחלת לב איסכמית, הזדקנות מוחית נקשה עוד עם שינויים בתפקוד ומבנה קרדיווסקולארי אשר לרוב מזוהים בלב של קשישים. עם זאת, שינויים אלו לא נקשרו עם הסיכון לדמנציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להזדקנות מוחית מואצת והתפתחות דמנציה בחולים עם מחלת לב איסכמית או גורמי סיכון למחלת כלי דם. פער מוח-גיל חיובי מעיד על הזדקנות מוחית מואצת ועשוי לשמש ככלי להדגים את ההשפעה של גורמי סיכון הפיכים ותחלואה קיימת על-מנת לפתח אמצעים למניעת הפגיעה בתפקוד המוח.

JACC Cardiovasc Imaging. 2023 Jul

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה