Neurosurgery

מתן עירוי דם מלווה בסיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי (JAMA)

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association מעלה אפשרות להתפתחות אנגיופתיה של עמילואיד מוחי ו(Cerebral Amyloid Angiopathy, או CAA), גורם לדימום מוחי ספונטאני, בעקבות עירוי דם, כך שבחולים שקיבלו עירוי דם ייתכן סיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי ספונטאני. 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיווחים שפורסמו לאחרונה הציעו כי מתן הורמוני היפופיזה מזוהמים מהמת בזריקה פראנטרלית עלול להביא להתפתחות CAA. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם דימום תוך-מוחי ספונטאני בקרב תורמי דם לאחר תרומת דם מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דימום תוך-מוחי ספונטאני בקרב מהקבלים.

מחקר העוקבה התבסס על נתונים מבנק דם ונתונים מרשם בריאות בשבדיה (מדגם עיקרי) ודנמרק (מדגם וולידציה) וכללו למעלה ממיליון מטופלים בגילאי 5-80 שנים אשר קיבלו עירוי כדוריות דם אדומות בין תחילת שנת 1970 (שבדיה) או תחילת 1980 (דנמרק) ועד סוף שנת 2017.

המחקר כלל 759,858 מטופלים משבדיה (גיל חציוני של 65 שנים, 59% נשים) ו-329,512 מדנמרק (גיל חציוני של 64 שנים, 58% נשים) עם מעקב חציוני של 5.8 שנים ו-6.1 שנים, בהתאמה.

בקרב חולים שקיבלו עירוי כדוריות דם אדומות מתורמים שפיתחו מספר אירועים של דימום תוך-מוחי ספונטאני תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לדימום תוך-מוחי ספונטאני בעצמם, בהשוואה לחולים שקיבלו תרומת דם מאדם ללא דימום תוך-מוחי ספונטני, הן במדגם משבדיה (יחס היארעות לא-מתוקן של 3.16 לעומת 1.12 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכון מתוקן של 2.73, p<0.001) והן במדגם מדנמרק (יחס היארעות לא-מתוקן של 2.82 לעומת 1.09 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכון מתוקן של 2.32, p=0.04).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בקרב חולים שקיבלו מנות דם מתורמים שפיתחו דימום תוך-מוחי ספונטאני יחיד במדגם משבדיה או מדנמרק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי בקרב חולים שקיבלו עירוי כדוריות דם אדומות מתורמים אחר בשלב מאוחר יותר פיתחו מספר אירועי דמם תוך-מוחי תועד סיכון מוגבר משמעותית לדימום תוך-מוחי ספונטאני בעצמם. מכאן ייתכן כי מרכיב כלשהו המועבר בעירוי מלווה בסיכון מסוים לדימום תוך-מוחי.

JAMA, Sep 12, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה