Neurosurgery

דימום תוך-מוחי לאחר אוטם לבבי חד מלווה בשיעורי תמותה גבוהים (Int J Cardiol)

שבץ

דימום תוך-מוחי חד הינו סיבוך נדיר אך פטאלי לאחר אוטם לבבי חד עם שיעורים גבוהים מאוד של תמותה באשפוז, בפרט כאשר היקף הדימום עולה על 30 מ”ל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים בספרות הרפואית אודות הפרוגנוזה של חולים עם דימום תוך-מוחי לאחר אוטם לבבי חד. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההיארעות, המאפיינים הקליניים, אפשרויות מניעה, טיפול ופרוגנוזה בדימום תוך-מוחי לאחר אוטם לבבי חד.

מדגם המחקר כלל 5,257 חולים עם אוטם לבבי חד, מהם 14 חולים (0.27%) אובחנו עם דימום תוך-מוחי לאחר אוטם לבבי חד (11 גברים, 3 נשים). מבין אלו, 8 חולים (57.1%) הלכו לעולמם במהלך האשפוז, כאשר בכל המקרים דווח על אובדן הכרה פתאומי.

החוקרים מדווחים כי שישה חולים (42.6%) סווגו כחולים בסיכון גבוה או גבוה מאוד לפי מדד CRUSADE ושבעה חולים (50%) סווגו כחולים בדרגת סיכון גבוהה לפי מדד ARC-HBR (או Academic Research Consortium for High Bleeding Risk).  מהנתונים עולה כי מדדי ACR-BCR ו-CRUSADE עשויים להשלים אחד את השני בהערכת הסיכון.

כל מקרי התמותה באשפוז תועדו בתוך ארבעה ימים מהופעת דימום תוך-מוחי. נפח הדימום התוך-מוחי בחולים שהלכו לעולמם בבית החולים היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לנפח הדימום בחולים ששרדו עד לשחרור מבית החולים, כאשר הסף שזיהו החוקרים היה דימום בנפח של 30 מ”ל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי היארעות דימום תוך-מוחי לאחר אוטם לבבי הם נמוכים; עם זאת, שיעורי התמותה גבוהים מאוד ולכן מדובר בסיבוך המהווה אתגר חשוב לטיפול. מניעה, אבחנה מוקדמת וטיפול מיידי חיוניים לשיפור תוצאות הטיפול בחולים.

Int J Cardiol, July 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה