Nutritional/Metabolic

נכנס לכם ללב: ה”דלק” שישמור על בריאות הלב – מאמר אורח מאת פרופ’ סער מנחה, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, מרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)

המפגשים המשפחתיים הרבים בחג, אשר לוו בארוחות עתירות שומנים ופחמימות, המצות, הנאכלות כמעט ללא הגבלה כמו חטיף, החופשות בחו”ל והמנגלים עתירי השומן בסיום החג – כל אלה אמנם כבר מאחורינו אבל הגוף שלנו עוד זוכר. זו הזדמנות טובה לעשות מעשה, לשנות את הצורה בה אנחנו מתדלקים את הגוף שלנו ולחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לתזונה שלנו.

פרופ’ סער מנחה, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא מסביר: “בעבודה היומיומית שלי, אני מטפל בעורקים המספקים דם ללב ובשל הצטברות של כולסטרול בדפנות העורק נוצרת בהם הצרות אשר לעיתים מובילה להתקף לב. אנחנו עושים עבודה מצויינת בטיפול בעורקים, קיימות טכנולוגית יעילות אשר שומרות על העורקים פתוחים אך אנחנו בעצם לא מטפלים במחלה עצמה, בגורמים שהביאו להצטברות הכולסטרול. לכן, חשוב להכנס לשגרה חדשה שמתמקדת במניעה. כמו שלא נכניס שמן או דלק לא מתאימים לרכב, כך יש להקפיד על  המזון והדיאטה אשר יכולים לשמור על הלב שלנו.

הדיאטה אשר נבדקה במחקרים רבים ומומלצת על ידי איגודים מקצועיים היא דווקא הדיאטה הים-תיכונית שמקורה באגן הים-התיכון- כרתים ויוון. תזונה זו מתבססת על מזון לא מעובד, ירקות, פירות, קטניות, לחם מלא וכמובן- שמן זית.  וכן דגים ובשר עוף בכמות מתונה. תזונה זו, הוכחה במספר מחקרים גדולים כמסייעת לאיזון לחץ דם וסוכרת ולמניעת השמנה.

המזון שאנחנו אוכלים היום עובר ברובו תהליכים רבים שמטרתם שימור והארכת חיי המדף. המזונות המוכנים מכילים כמויות גדולות של מלח, סוכר ושמן וערכם התזונתי נמוך. במוצר מעובד כזה יהיו הרבה רכיבים לא מזוהים על האריזה. לעומת זאת, המזון בצורתו הקרובה ביותר למצבו הטבעי, הבסיסי והטרי, עשיר ביתרונות תזונתיים במחיר קלורי נמוך. כך נרוויח מיתרונותיו ולא נשלם מחיר קלורי ובריאותי על מוצר פחות בריא.

מהם היתרונות של כל מרכיב תזונתי במניעת טרשת ואירועי לב?

מים: רבות נכתב ונאמר לגבי הסיכונים הכרוכים בשתיית שתיה ממותקת, בעיקר בהקשר של מחלת הסוכרת אשר מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב. גוף האדם בנוי ממים ולכן עדיף להזין אותו במים. מעבר ליתרונות הבריאותיים של העדפת מים על שתייה ממותקת, שתיה מגבירה את תחושת השובע ומסייעת לירידה במשקל.

ירקות ופירות טריים: מחקרים הוכיחו כי צריכת ירקות ופירות טריים קשורה בירידה בסיכון למחלות לב. הם מכילים נוגדי חמצון, נוגדי דלקת ונוגדי קרישה. הסיבים, הויטמינים והמינרלים מסייעים בויסות לחץ הדם והסוכר בדם ומשם המרחק למניעת מחלות קצר. מומלץ להשתמש בפירות והירקות בצורתם הטבעית על מנת לשמר את תכונותיהם ובמקרים בהם יש צורך להגביל את כמות הסוכר-להעדיף ירקות על פירות (אשר עתירים יותר בפחמימות)

דגנים מלאים: רובנו אוהבים לחם ומאכלים המבוססים על בצק. אם נבחר לאכול מזון העשוי מבצק ונרצה בכל זאת לדאוג ללב שלנו, נעדיף מוצרים אשר כוללים דגנים מלאים. זהו דגן המכילאת כלל רכיבי הגרעין כמו למשל אורז מלא, חיטה מלאה, כוסמין, שיפון ועוד. דגנים אלה מכילים כמות גדולה של סיבים המסייעים בתחושת השובע, מכילים שומנים בעלי השפעה חיובית על כלי הדם ולחץ הדם ובעיקר משפיעים לטובה על רמות הכולסטרול ופינוי כולסטרול מהדם.

אגוזים ושקדים: הללו נתפסים כמזונות עתירי שומן ולכן קצת קשה להבין כיצד הם תורמים לירידה בסיכון לאירועי לב. ראשית, מחקרים הראו כי למרות תכולת השומן הגבוה יחסית, החלפה של חטיף על בסיס פחמימה בשקדים ללא מלח (כ-40 גר’) הביא דווקא לירידה בהיקף הירכיים ובשומן הבטני. ממצאים דומים נרשמו בשימוש באגוזי מלך אך לא עם אגוזי קשיו או לוז. האגוזים עשירים בשומן בלתי רווי, באגוזי מלך יש למשל חומצת שומן אלפא-לינולאית (ממשפחת האומגה -3 המוכרת בשל התכולה הגבוהה שלה בדגים). מעבר לשומן “טוב”, אגוזים ושקדים מכילים גם סיבים תזונתיים אשר הוזכרו לעיל וכן אשלגן, מגנזיום וחומרים נוספים אשר ממקמים אותם במקום גבוה ברשימה של “דלק טוב ללב”. המלצה פשוטה- החליפו חטיף או נשנוש אחה”צ במנה קטנה של אגוזי מלך או שקדים, וכבר עשיתם שינוי חשוב.

שינוי תזונתי מתחיל בצעדים קטנים ובהדרגה. התייחסו לגוף וללב בכבוד והערצה ותנו להם  את הדלק הדרוש להם. אל תשכחו גם לשלב פעילות גופנית!

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה