Nutritional/Metabolic

פיטו תה תרפיה – חליטת היביסקוס והשפעתה על הורדת לחץ דם – מאמר אורח מאת ציפי קדוש, נטורופתית והרבליסטית, מרצה בכירה במכללת רידמן

היביסקוס תה חליטה קרה משקה

לאורך ההיסטוריה השתמשה האנושות בחליטות הצמחים (שתיית תה) כחלק מטקסים שונים ועד לטיפול במחלות ומכאובים. לשבטים האינדיאנים ולתרבות השמאנית יש היסטוריה ארוכה של שימוש בחליטות צמחים בטקסי הריפוי שלהם. לדוגמא השימוש בחליטות של מרווה רפואית בטקסי הטיהור והתפילה שלהם. האם האמינו שהצמחים מטהרים את הגוף, הנפש והרוח ומעודדים איזון והרמוניה. באיורוודה שילבו את חליטות הצמחים כחלק משיטות הטיפול עשבי תיבול ייחודיים היו מוזלפים למים ומוצעים כמנחה לאל או כחלק מטקס ריפוי. ברפואה הסינית השתמשו בחליטות הצמחים כחלק מגישה טיפולית במצבי יובש וחום.

רפואת צמחים מערבית מאז ומתמיד שלבה את חליטות הצמחים כחלק מבניית תוכנית טיפולית מותאמת אישית למטופל הספציפי הכוללת: תמציות אלכוהוליות של צמחי מרפא, כמוסות צמחים יבשים וחליטות בצורת תה. שהחליטות בד”כ היוו את החלק העדין ביותר בטיפול הצמחי.  יש לציין שלצמחי המרפא יש טעמים שונים ומגוונים ולא תמיד טעמים אלו ערבים לחיך המטופל. חליטות הצמחים הן צורת המיצוי הנוחה והזולה ביותר בתחום רפואת צמחים ולא מהוות קושי לבלוטות הטעם של המטופלים. בשנים האחרונות הצטברו מחקרים על חליטות צמחים שמאירות באור גדול ונרחב את שילוב התה (חליטות צמחים) כחלק מטיפול שלם ומלא במטופל על מחלותיו וכאביו.

הצמח שבחרתי לכתוב עליו הוא הצמח היביסקוס והתרומה שלו להורדת לחץ דם בשתייתו כתה.

כמה מילים על הצמח: ישנם כמה מאות מינים של היביסקוס, מקור הצמח בצפון אפריקה ובדרום מזרח אסיה, יחד עם זאת הוא גדל כמעט בכל מקום בעולם. הזן Hibiscus sabdariffa משמש לרוב להכנת תה ההיביסקוס. החלק בשימוש הוא גביעי הפרחים המיובשים של הצמח (Roselle) צבעו אדום עז, בעל טעם חמצמץ/מתקתק ייחודי שמזכיר בטעמו את החמוציות.

ברפואה המסורתית שתיית תה היביסקוס שימשה במדינות אפריקה להורדת טמפרטורת הגוף בעיקר בעונות החמות, האמינו שחליטת גביעי הפרחים מצננת את הגוף, כמו כן השתמשו בגביעי הפרח לטיפול במחלות לב והרגעת כאבי גרון. ברפואה העממית באיראן משתמשים בתה היביסקוס להורדת לחץ דם גבוה. ברפואה ההודית הצמח נחשב לקדוש, משפר ריכוז, מנקה דם ולב רוחנית ופיזית.

ברפואת צמחים מערבים אנו אוהבים להישען על הרפואה המסורתית שהוכיחה את עצמה לאורך השנים ועברה במסורת מאב לבן ומאם לבת, יחד עם זאת שהמדע מוכיח את מה שהרפואה המסורתית יודעת משנים הגאווה היא גדולה מאד.

מחקרים חושפים את היתרונות הבריאותיים הקשורים לשתיית תה היביסקוס. אחד היתרונות המרשימים והידועים ביותר של הצמח הוא סיוע בהורדת לחץ הדם.

יתר לחץ דם נחשב בעיה בריאותית חמורה ברחבי העולם, לחץ דם גבוה לאורך זמן עלול להפעיל עומס על הלב ולגרום להיחלשות שריר הלב ונמצא קשור לסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. יתר לחץ דם נקרא גם “הרוצח השקט”, מכיוון שבעיה זו לא תמיד מורגשת סימפטומטית ועד שמגלים את המחלה, עלולים להיווצר נזקים לכלי הדם, לב, מוח ועוד. איזון לחץ הדם הוא מטרה טיפולית חשובה ביותר לסובלים ממחלה זו.

נעשתה מטה אנליזה שמרכזת כמה מחקרים על השפעת תה היביסקוס בהשוואה לתה שחור ו/או תרופות להורדת לחץ דם על גורמי סיכון קרדיו מטבוליים כמו: יתר לחץ דם והורדת כולסטרול. בסך הכל 15 מחקרים שהשוו את השפעת תה ההיביסקוס עם פלצבו, תה שחור ותרופות להורדת לחץ דם  על לחץ דם סיסטולי ולחץ דם דיאסטולי. המחקרים עם פלצבו או כתה שחור כהשוואה (נעשו יחד על 284 איש). סיכום המטה אנליזה הצביעה על כך שצריכת הצמח Hibiscus sabdariffa  יכולה להפחית ביעילות את רמות ערכי הדם הסיסטולי והדיאסטולי והירידה בלחץ הדם הסיסטולי הייתה משמעותית יותר במינון של יותר מ 2 גרם של צמח יבש של היביסקוס.

המלצות לשתיית תה היביסקוס

ניתן לשתות את התה חם או קר, בקיץ באופן אישי אני אוהבת להגיש אותו קר, שופכים מים רותחים על גביעי הפרחים המיובשים , מצננים במקרר. ניתן לשלב את ההיביסקוס עם הצמח זוטא לבנה Micromeria fruiticosa שבארומטיות המנטה שלה משתלבת נהדר עם טעמו המצמץ/מתקתק של ההיביסקוס וגם היא מביאה איתה איכות של צינון הגוף בימי הקיץ החמים ואפקט מרגיע, משפר עיכול וריענון הנפש.

עם כל היתרונות שציינתי של שתיית תה היביסקוס והשפעתו על לחץ הדם, יש לציין שאנשים שנוטלים תרופות להורדת לחץ דם, חלק ממשככי הכאבים, תרופות לסוכרת, תרופות משתנות צריכים להתייעץ עם נטורופת/הרבליסט/רופא לפני שהם מתחילים לצרוך את הצמח בתה. שימו לב, לנשים הרות ומניקות אסור לשתות תה היביסקוס.

ציפי קדוש, נטורופתית והרבליסטית, מרצה בכירה במכללת רידמן, מנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן, היא אחת המרצים שישתתפו ב- INSPURATION 2023   הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיכלול עשרות הרצאות וסדנאות של מיטב המומחים ויתקיים בתאריכים 21-22.6.23 במרכז וואהל ברמת גן.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה