Ob/Gyn Other

חשיפה לאלימות מצד בן זוג הינה גורם סיכון אפשרי לתרומבואמבוליזם ורידי בנשים תחת גלולות (Eur J Intern Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה לאלימות מצד בן זוג הינה גורם סיכון אפשרי לתרומבואמבוליזם ורידי בנשים תחת גלולות משולבות למניעת היריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרומבואמבוליזם ורידי הינה מחלה מולטיפקטוריאלית על-רקע מצבים שונים המשפיעים על ההמוסטאזיס, כאשר חבלות קלות עלולות לעורר התפתחות תרומבואמבוליזם ורידי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין תרומבואמבוליזם ורידי ובין חשיפה לאלימות מצד בן זוג בקרב נשים תחת טיפול בגלולות משולבות למניעת היריון.

המחקר הרב-מרכזי, בינלאומי, מקרה-ביקורת, כלל נשים עם אירוע ראשון של תרומבואמבוליזם ורידי עם טיפול בגלולות משולבות למניעת היריון. קבוצת הביקורת כללה נשים שנטלו גלולות והשלימו בדיקות סדירות של רופא נשים. המקרים והביקורות היו תואמות במדינה, גיל, משך טיפול בגלולות וסוג הגלולות (997 זוגות). הערכת חשיפה לאלימות מצד בן זוג נקבעה על-פי שאלון WAST למילוי עצמי.

חשיפה לאלימות מצד בן זוג, אשר הוגדרה כמדד WAST של 5 נקודות ומעלה, תועדה ב-33 ביקורות (3.3%) וב-109 מקרים (10.9%. מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה גבוה יותר מפי שלוש בנשים תחת גלולות עם חשיפה לאלימות מצד בן הזוג (יחס סיכויים של 3.586, רווח בר-סמך 95% של 2.404-5.549, p<0.0001). לאחר ניתוח רב-משתני, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 3.720 (רווח בר-סמך 95% של 2.438-5.677, p<0.0001).

החוקרים השלימו ניתוח רגישות שכלל ערכי סף גבוהים יותר של מדד WAST, כאשר התוצאות נותרו על כנן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין אירוע ראשון של תרומבואמבוליזם ורידי בנשים תחת גלולות משולבות למניעת הריון ובין חשיפה לאלימות מצד בן זוג. לממצאים אלו עשויות להיות השלכות חשובות, אך יש לקחת בחשבון גם את הסיכונים הנלווים, דוגמת סיכון לדימום בנשים החוות התעללות ונוטלות תרופות נוגדות-קרישה.

Eur J Intern Med, Dec 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה