Obesity

הפרעות אכילה – אחת מההשפעות הקשות של הסגרים על ילדים/מאמר אורח מאת פרופ’ זהר לנדאו

פרופ’ זהר לנדאו, אנדוקרינולוגית ילדים במרכז DMC לטיפול בסוכרת

סגרי הקורונה השפיעו לרעה על הרגלי התזונה, השינה והפעילות הגופנית של ילדים רבים. שעות רבות מול המסכים גרמו להשלכות קשות על בריאותם. טיפים להורים כיצד להימנע מהמצב ולשמור על בריאות הילדים

עכשיו זה גם מוכח: לימודי הזום, חוסר בפעילות גופנית ואכילה מרובה גרמו לעליית מקריי ההשמנה אצל ילדים בתקופת סגרי הקורונה. (1)

מועצת הבריאות בבריטניה עוקבת בדאגה אחר שיעורי השמנה מדאיגים ביותר בילדים במחוז וויילס, בעקבות התוצאות שעלו בנתונים שנאספו, החליטה מועצת הבריאות להקים יחידה שתטפל בנושא ותיאבק בהשמנה אצל ילדים. הנתונים הראו כי 30.3% מבני הארבע וחמש בצפון ויילס נמדדו עם משקל עודף או שומנים כשהממוצע בוויילס הוא 26.4%, ורופאי ילדים חוששים שהדבר עלול להחמיר יותר בעקבות המגיפה.

לקורונה יש נזק היקפי ומתמשך הרבה מעבר לסיכון בהדבקה הוויראלית. ילדים ובני נוער שנאבקו בהשמנה עוד קודם למגיפה הושמו במצב מצער של בידוד שיצר עבורם סביבה לא מיטיבה שבה היה להם קשה יותר לשמור על הרגלי חיים בריאים. החזרה לשגרה תהייה קשה שבעתיים עבור ילדים ובני נוער אלה.

כיצד השמנה משפיעה על בריאות הילדים?

.

שיעורי השמנת היתר אצל ילדים מדאיגים גם ככה בשנים האחרונות: “מקרים רבים הקשורים בדרך כלל בבריאותם של מבוגרים, מתגלים אצל ילדים, אפילו בגילאי בית ספר יסודי. אנו רואים היום בילדים בעיות רפואיות שהיו קודם כמעט רק במבוגרים כמו: יתר לחץ דם, התפתחות של מצב טרום סוכרת וסוכרת מסוג 2, ובעיות נשימה כתוצאה מהשמנת יתר”.

“נערה בת 15 אשר הגיעה למרפאתי לאחרונה סיפרה כי במהלך השנתיים האחרונות עלתה 20 ק”ג. מילדה פעילה וחברותית הפכה להיות נערה שיושבת בבית כל היום. נמצאת בקשר עם חברותיה בוואטסאפ ובטיק טוק והן כמעט ולא נפגשות. הנערה לא יוצאת מהבית אחרי שחוזרת מבית הספר. במהלך תקופת הקורונה למדה בזום, האכילה הייתה לא מסודרת, הייתה ערה בשעות הלילה וישנה בשעות היום כך שבקושי ראתה את הוריה בבית. התרגלה לאכול מול המחשב והטלפון החכם. בתקופה הזאת לא עשתה כלל פעילות גופנית ועכשיו מאד קשה לה לחשוב בכלל על פעילות גופנית שברצונה לעשות. בנוסף, מתביישת כעת בגופה ולא רוצה לעסוק בפעילות גופנית כשארים רואים אותה. סיפור דומה שמעתי פעמים רבות בשנה האחרונה מילדים ובני נוער. חשוב לי להגיד לילדים שהם לא לבד. השינוי הזה באורח החיים נגע כמעט בכולנו”.

כיצד להפחית השמנת יתר בילדים?

“לאחרונה אישר משרד הבריאות את זריקת ההרזיה “סאקסנדה” לשימוש של בני נוער, כחלק מהמאבק בהשמנת יתר אצל ילדים ונוער. הזריקה מגבירה את תחושת השובע לאורך זמן ומביאה לירידה ממוצעת של כ-11% במשקל גופם של מבוגרים שהשתמשו בה. אישור התרופה על ידי משרד הבריאות הישראלי בהחלט חשובה אבל זה רחוק מלהיות הפתרון האולטימטיבי, חשוב לסגל אורח חיים בריא וסגנון חיים מחושב איך להתמודד עם התופעה החמורה שכולל בעיקרו דוגמא אישית בקרב המבוגרים כלפיי הילדים”. אפשר לשקול טיפול בסקסנדה, אך כדי שהתרופה באמת תעזור צריך לעשות זאת תוך כדי מעקב רפואי ותזונתי ולהכניס פעילות גופנית שגרתית לסדר היום.

פרופ’ זהר לנדאו, אנדוקרינולוגית ילדים במרכז DMC לטיפול בסוכרת, עם מספר המלצות למניעת השמנה אצל ילדים:

ההרגלים שאנו מקנים לילדינו בגיל הילדות ילוו אותם כל חייהם. חובה עלינו לצייד את הילדים בהרגלים של אורח חיים בריא שילוו אותם גם כמבוגרים

1.      הזמינו פחות אוכל מבחוץ – כשהורים עובדים מהבית והילדים היו צמודים למסכים בבידוד, או המעיטו במפגשים חברתיים וחוגים אחר הצהריים הפתרון המהיר לארוחה מהירה היה הזמנה של ארוחה מבחוץ. במקרים רבים איננו יודעים מה מכיל האוכל והוא עלול להיות עמוס במרכיבי מזון בעייתיים כמו שומנים וסוכרים.

2.      בצעו פעילות גופנית משפחתית – כשהמבוגרים מתנהלים באורח חיים ספורטיבי  הם מהווים דוגמא לילדים לעסוק בפעילות גופנית ולסגל לעצמם שגרה של פעילות גופנית בריאה. יצירת פעילות גופנית משותפת לכל המשפחה תייצר אווירה חינוכית לכל הבית לאמץ פעילות גופנית כחלק מהחיים וליהנות ממנו יחד. כל פעילות גופנית היא טובה, למשל הליכה ביחד בשכונה תוך שיחה על ענייני היום…

3.      אכלו דברי מאפה בריאים מזונות המבוססים על בצק, לחם לבן ושלל מאכלים הכוללים פחמימות רבות הם לעיתים קרובות לא מזינים ולא תורמים דבר פרט לקלוריות. סגלו אורח חיים בריא יותר עם הילדים והרגילו אותם לאכול לחמים בריאים העשירים בפחמימות מורכבות. יותר קמח מלא, פשתן ושקדים שעשירים בערכים תזונתיים.

4.      פחות חטיפים ויותר פירות וירקות חטיפים מכילים סוכר רב ומלח. הדברים הללו יוצרים את הטעם אותו אוהבים הילדים.  הניחו על השולחן כל הזמן פירות וירקות חתוכים כדי שיאכלו ויתרגלו לטעמם. פירות וירקות מכילים ויטמינים חיוניים להתפתחות של ילדיכם. בנוסף, שקדים ואגוזים ידועים כמסייעים באיזון רמות הסוכר ומסייעים בהפחתת הסיכון לעודף משקל.

5.      מים במקום משקאות מתוקים אחד הגורמים להשמנת יתר אצל ילדים הם משקאות ממותקים המכילים  קלוריות רבות. בפחית קולה אחת יש כ-140 קלוריות, השוות ל 7 כפיות סוכר! עודדו את הילדים לשתות רק מים.

6.      אכלו ארוחות משפחתיות ארוחות משפחתיות מסביב לשולחן מאפשרות לילדכם לאכול אוכל מזין ובריא. דאגו לעשות זאת בזמנים קבועים והרכיבו תפריט מאוזן, עשיר בחלבונים. אכילה שמקורה בנשנושים במהלך שעות היום גורמת להשמנה ולבעיות במשקל. הסבירו לילדים כי אין צורך לאכול לאחר ארוחת הערב.

7.      יותר משחקים בחוץ התמכרות מגיל קטן למסכים מהווה סיכון לא רק לתכנים שעלולים ילדיכם להיחשף מגיל צעיר, אלא גם לחוסר מעש ותזוזה ושהייה ממושכת בשכיבה או בישיבה. משחקי ספורט, טיפוס, שחייה ואפילו ריקודים משותפים בסלון לשחרור אנרגיות ולשריפת קלוריות שיתרמו להתפתחות הבריאותית של ילדיכם.

8.      ארוחות מסודרות הרגילו את הילדים לאכול ארוחת בוקר לפני צאתם מהבית. גם בהמשך היום חשוב לשמור על ארוחות מסודרות ומזינות.

9.      הקפדה על שעות שינה ו”היגיינת שינה” בקשו מהילדים לא להשתמש בטלפון החכם במיטה לפני ההירדמות. במידת האפשר השאירו את הטלפונים מחוץ לחדר השינה. חשוב לייצר סביבה שקטה וחשוכה לפני השינה.

לסיום, מוסיפה פרופ’ זהר לנדאו כי חשוב להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך ולהבין לעומק כיצד לגשת לילדכם בצורה רגישה ומכבדת כדי לגרום להם להבין את הצורך בשינוי וללוות אותם יד ביד בתהליך.

1)https://www.bbc.com/news/uk-wales-55664966

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים