Obesity

מה התחדש בנייר העמדה העדכני בטיפול בהיפרגליקמיה בסוכרת סוג 2 ? מאמר אורח מאת פרופ’ אביבית כהן

סוכרת

לאחרונה פורסם עדכון לשנת 2022 של נייר העמדה המשותף של ה – European Association for the Study of Diabetes (EASD) וה – American Diabetes Association (ADA) המציג את הקונצנזוס העדכני לטיפול בסוכרת. נייר עמדה זה מעדכן את הקודם אשר פורסם בשנת 2018 ועודכן אח”כ ב – 2019.

בהמשך לפרסום הקודם, גם נייר עמדה זה שם במרכז את חשיבות הטיפול ההוליסטי במטופל. מלבד איזון הסוכרת, ישנה התייחסות להיבטים נוספים כולל איזון גורמי סיכון קרדיו-וסקולריים, אי ספיקת לב, כבד שומני והתייחסות להיבטים חשובים בחיי המטופל כגון דכאון ואיכות שינה – המשליכים גם הם על הסיכון הקרדיו-מטבולי.

בקווי ההנחייה העדכניים מושם דגש על הגנה על איברי מטרה המושגת באמצעות שימוש באותן תרופות מקבוצת SGLT-2 inhibitors או GLP- RA בעלות  תועלת קרדיווסקולרית או רנאלית מוכחת. חלקם הגדול של חולי הסוכרת יכולים ליהנות מהערך המוסף של תרופות מקבוצות אלו מעבר לאיזון סוכרת וירידה במשקל – ויש לשקול במקרים רבים שימוש בתרופות אלו עם או בלי מטפורמין כבר עם הופעת המחלה.

בעת בחירת הטיפול לצורך איזון גליקמי, על הטיפול להיות בעל יעילות מספקת לצורך השגה ושימור של יעדי האיזון שנקבעו, ולצורך כך ניתן אף לשקול טיפול משולב כבר בתחילת הטיפול על מנת להאריך את משך הזמן עד לכשל טיפולי. ייש לתעדף תרופות עם יעילות גליקמית גבוהה מאד – כאשר Semaglutide, אינסולין, תכשירים פומיים משולבים ותכשירים משולבים של GLP-1 RA/Insulin הינן התרופות היחידות הרשומות בישראל בקטגוריה זו נכון להיום. נייר העמדה מדגיש את הצורך להימנע מאינרציה טיפולית ולבצע הערכה של יעילות הטיפול בכל ביקור.

נושא הירידה במשקל תופס מקום מרכזי ביותר בקווי הנחייה אלו ומוגדר כיעד חשוב בפני עצמו, למעשה אקוויוולנטי בחשיבותו לאיזון הסוכרת. ירידה במשקל של 5-10% מובילה לשיפור משמעותי קלינית באיזון המטבולי. ירידה גדולה יותר במשקל של 10-15% ואף יותר מכך יכולה להוביל לשינוי במהלך מחלת הסוכרת ואף להביא לרמיסיה שלה. בירידה במשקל טמונים יתרונות נוספים הכוללים איזון מיטבי של גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים כמו גם שיפור באיכות החיים וטיפול במחלת הכבד השומני. לתרופות מקבוצת GLP-1 receptor agonists (RA) יעילות בינונית עד גבוהה מאוד בתיווך הירידה במשקל, כאשר Semaglutide הראתה יעילות גבוהה מאוד בהפחתת משקל.

ה – Tirzepatide הינו השחקן הראשון מקבוצה חדשה: ה –GIP/GLP1 RA. Tirzepatide הראה יעילות גבוהה מאוד בהפחתה במשקל, אם כי השפעתו על תוצאים לבביים וכליתיים טרם ידועה ועודנה בשלבי מחקר.

הפעילות הגופנית תופסת מקום חשוב במאמר עם פירוט לגבי חשיבותה של פעילות אירובית, כמו גם אימוני כוח, הימנעות מישיבה רצופה במשך שעות, וכן הקפדה על כמות שינה מספקת ושינויים התנהגותיים לשיפור איכות השינה.

לסיום, ישנה התייחסות לחשיבות של הטמעה של המחקרים הקליניים המרובים של השנים האחרונות ודגש על עיצוב מדיניות נכונה לטיפול בסוכרת אשר ממנפת את הידע המדעי לעשייה קלינית. סגנון הפנייה למטופלים צריך להיות אמפתי, בלתי שיפוטי, מבוסס על עובדות ולהוביל לכך שהמטופל ייקח חלק מרכזי ופעיל בניהול המחלה.

פרסום המאמר בחסות נובונורדיסק

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה