Obesity

סיכון בתר ניתוחי דומה עם ניתוח שרוול קיבה או מעקף קיבה (JAMA Netw Open)

הסיכון הבתר-ניתוחי דומה ונמוך הן עם ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי והן עם ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. לאור ממצאים אלו, החוקרים סבורים כי הסיכון לסיבוכים סביב ההתערבות הניתוחית אינו צריך להוות שיקול בבחירת ההתערבות הטובה ביותר במבוגרים המופנים לניתוח בריאטרי ראשוני.

במסגרת המחקר האקראי, רב-מרכזי, החוקרים בחנו את הנתונים ההתחלתיים והבתר-ניתוחיים של מבוגרים שעברו ניתוח בריאטרי בשבדיה ונורבגיה בין 2015 ו-2022. מדגם המחקר כלל 1,735 חולים (גיל ממוצע של 43 שנים; 74% נשים עם מדד מסת גוף של 35-50, אשר חולקו באקראי לניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי (878 מטופלים) או ניתוח מעקף קיבה (857 מטופלים).

באשר לפרוצדורת שרוול קיבה, ניתוח שרוול לפרוסקופי כלל כריתה ורטיקאלית של הקיבה לאורך העקומה. הכריתה החלה 4-5 ס”מ פרוקסימאלית לשוער הקיבה ועד מרחק של סנטימטר אחד מזווית וושט-קיבה. באשר לניתוח מעקף קיבה (RYGB), הפרוצדורה החלה משחזור כיס קיבה קטן, לאחר מכן באמצעות שדכן וסגירה ידנית של הפתח הנותר.

סיבוכים בתר-ניתוחיים נבחנו לאחר 30 ימים ושיעורי התמותה נבחנו לאחר 30 ימים ו-90 ימים מהניתוח.

החוקרים מדווחים כי משך זמן הניתוח היה קצר יותר עם שרוול קיבה לעומת ניתוח מעקף קיבה (47.3 לעומת 67.7 דקות). חציון משך האשפז לאחר-ניתוח עמד על 1.3 ימים בשתי הקבוצות.

שיעור האשפוזים החוזרים בתוך 30 ימים עמד על 3.1% לאחר ניתוח שרוול קיבה ועל 4% לאחר ניתוח מעקף קיבה.

לאחר 30 ימים, שיעורי היארעות אירועים חריגים עמדו על 4.6% עם ניתוח שרוול קיבה ו-6.3% עם ניתוח מעקף קיבה (יחס סיכויים של 0.71) ושיעורי היארעות אירועים חריגים חמורים עמדו על 1.7% עם ניתוח שרוול קיבה ועל 2.7% עם ניתוח מעקף קיבה (יחס סיכויים של 0.63).

מהנתונים עולה כי לא תועדו מקרי תמותה לאחר 90 ימים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הגדול הנוכחי להשוואת שרוול קיבה לעומת ניתוח מעקף קיבה תועד שיעור נמוך ודומה של סיבוכים בתר-ניתוחיים, ללא הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות.

JAMA Netw Open, Jan 30, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה