Occupational Therapy

כנס חירום להצלת מקצועות הבריאות ולמען השמירה על ההכשרה האקדמית התקיים בכנסת, ללא נוכחות נציגי משרד הבריאות (מאבק קלינאיות התקשורת והמרפאות בעיסוק)

כנס חירום להצלת מקצועות הבריאות ולמען השמירה על ההכשרה האקדמית נערך אתמול, יום שלישי (14.3.23) בכנסת, ביוזמת ח”כ עופר כסיף וח”כ טטיאנה מזרסקי ובשיתוף פעולה עם האגודה הישראלית של קלינאי וקלינאיות התקשורת והחברה הישראלית לריפוי בעיסוק, המובילות את המאבק בביטול ההכשרה והסרת הפיקוח האקדמי על המקצועות הפרא רפואיים. ח”כים נוספים מסיעות יש עתיד, חדש-תעל ורעמ השתתפו וקראו להוריד מסדר היום את הצעת המפלגות החרדיות לבטל את הצורך בהכשרה ופיקוח אקדמי על המקצועות הפרא רפואיים, המהווה לתפיסת המארגנים פגיעה חמורה באיכות הטיפול עד לכדי סכנה לחיי אדם.

דר’ אסנת סגל, יו”ר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, אמרה בכנס “ההצעה לתיקון חוק מקצועות הבריאות היא מופרכת, הזויה ומסוכנת. מי שייתן לה יד הוא פושע! פוגע באוכלוסיות מוחלשות ובהם זקנים וילדים. לנשים חרדיות יש היום אופציות אקדמיות נפלאות לרכוש מקצוע, אין צורך לפתוח מסלולים לא מפוקחים בחדרים אפלים. זה יפגע במקצוע וכמובן בציבור מקבלי השרות – קודם בחרדים, ואחר כך בכולם. אקדמיזציה של מקצועות הבריאות נהוגה בכל העולם. לא נפקיר את המקצועות שלנו! ידוע לנו שאנשי משרד הבריאות הוזמנו לכנס, ואנחנו מקוות שהיעדרות נציגיו לא אומרת שהם ייתנו יד לפגיעה בחיי אדם”.

דר’ ענת אלבז שניידרמן ורביטל גל, יו”ריות משותפות של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק: “התיקון המוצע לחוק מקצועות הבריאות הן סכנה גם למטפלות וגם למטופלות ולמטפלים. הפתרון לתעסוקת נשים חרדיות נעשה במחטף, ללא פניה למשרד הבריאות וללא כינוס הועדה המייעצת בהתאם לחוק. הם מתעלמים ממסלולי מקצוע מצויינים יעודיים למגזר החרדי. הם מבקשים לקדם מסלולים לא מקצועיים, שיש בהצעה זלזול בחיי אדם וברמת המקצועיות הנדרשת. לא ניתן למכור חיי אדם, ויגרמו נזק אדיר למטופלים”.

פרופ’ חגי לוין, יו”ר איגוד רופאי בריאות הציבור: שהשתתף אף הוא בכנס התריע כי “פגיעה ברמה האקדמית של המטפלות והמטפלים היא סכנה לבריאות הציבור! בלי מקצוענות אין טיפול איכותי. לא פותרים בעיה על ידי יצירת בעיה גדולה יותר! צריך לשפר תנאי עבודה, להעניק מלגות ללימודי המקצוע, תכניות הכשרה אקדמיות ועוד. אנחנו עוסקים כאן בדיני נפשות”.

ח״כ עופר כסיף (חד״ש-תע״ל), ממארגני הכנס, אמר כי  “יש זלזול הולך וגדל  באקדמיה, וזה קשור גם להתייחסות השערוריתית לנושא ההכשרה במקצועות הבריאות. אנחנו רואים שיש סכנה ממדרגה ראשונה, לאנשים ולנשים שנזקקים לשירותים של מקצועות הללו, קלינאות תקשורת, ריפוי ועיסוק וכו׳. כל אדם ראוי לטיפול המקצועי והטוב ביותר. כדי לתת את הטיפול הראוי והטוב ביותר צריכה להיות ההכשרה הטובה ביותר. ומי שמזלזל בהכשרה ורוצה להוריד את הרמה שלה בכל מני טיעונים, תירוצים ומילים מכובסות, מזיק קודם כל למטופלים אבל גם לאנשים שמתוך שליחות ברוב הפעמים נותנים את הטיפול”.

ח”כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), ממארגנות הכנס, אמרה “מקצועות הבריאות הן לא תחביב! יש תחושה, שמשרד הבריאות, שאמור לפקח על איכות הטיפולים המוצעים לציבור, הופך שותף לזלזול עמוק בבריאותם ונפשם של אזרחי ישראל ומוכן לקבל כוח אדם ירוד ולסגת אחורה ברמת הטיפול. “אנחנו חייבים לעצור את ניסיון שנמוך ההכשרה של מקצועות הבריאות המצריכים כיום תואר אקדמי ופרקטיקום של שעות רבות.  במקום לשאוף לשדרוג, שכלול ושיפור שירותי בריאות, יש אינטרסנטים שמושכים אחורה ומובילים את התחום לרמה נמוכה ולא מקצועית. זאת פגיעה בבריאות האזרחים, ילדים ומבוגרים, אשר אמורים ליפול בתמימותם לידיים לא מקצועיות העלולות לגרום להם נזק”.

עוד דיברו בכנס ח”כ אחמד טיבי (רעמ-תעל) יוזם החוק המקורי לעיסוק במקצועות הבריאות, שאמר “יזמתי את חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות. מטרתו היא הפוכה לחלוטין ממה שמוצע כעת. ביקשנו לקדם מקצועיות ומקצוענות. ילדים צריכים לקבל את הטיפול הטוב ביותר, אין מקום להנחות! לא נסכים להפיכה משטרית נגד מקצועות הבריאות. חייבים לשמור על דרישות הסף למקצועות”.

ח”כ דבי ביטון (יש עתיד), סיפרה בכנס על עבודתה בעבר כאחות ובתור אמא לשני ילדים מיוחדים: “הופכים את משרד הבריאות ללשכת עבודה. בריאות היא לא עניין לפשרה! זו הצעת חוק שערורייתית. בלי פיקוח מל”ג זה יהיה לא מקצועי. במקום לפגוע במקצוע, שיחשבו על שיפור תנאי העסקה ושכר. זה יביא אנשים מקצועיים לתחום. אין מקום לתת יד לשינוי הזה. אין תחליף ללימודים אקדמאים. זה רק סידורי ג’ובים ולא מקצוענות”.

ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה “המחסור במטפלים פרא רפואיים לא יכולים להיות מטופל בדרך איומה. מי ירצה ללכת להיות מטופל אצל מישהו שלא הוכשר לכך? איזה הורה יסכים שיעשו ניסוי בילדיו? היינו רוצים שיהיו מטופלים סוג א וסוג ב? ההצעה היא עוול גם למטפלים וגם למטופלים”.

ח”כ אעידה תומא סלימאן (חדש-תעל) הוסיפה “המדינה מפקירה את רווחת האזרחים ופוגעת במקצועות שאמורים לתת שרות לאזרחים. יש מגמה ברורה במדינה לפגוע במקצועות שברובן נשיים, להתייחס אליהן ככח נשי זול. אף אשה לא זקוקה לאפוטרופוס גברי כדי למצוא עבודה, בוודאי לא פוליטיקאים. כל מה שמעניין את הפוליטיקאים זה להעביר כסף לעמותות המנהלות את הסמינרים, שהקשר בינן לבין הפוליטיקאים ברור. זה יוביל לנזקים שהמדינה תצטרך אחר כך על עצמה לטפל בזה”.

וח”כ דר’ יאסר חוג’יראת (רעמ) אמר “אני מכיר היטב את מקצועות הפרא רפואיים בתור מי שמגיע מהתחום. חייבים בהם אנשים איכותיים ולא קיצורי דרך, שחלילה יפגעו באנשים. לפני שנתיים משרד הבריאות ביטל הכרה בלימודים במזרח אירופה בטענה שאינם מקצועיים. איך עכשיו הם יקבלו קיצור לימודים של שלוש וחצי שנים לחצי שנה?!”.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה