OCD

התנהגות כפייתית-טורדנית בגיל צעיר עשוי להוות סמן מוקדם למחלה פסיכיאטרית בגיל מבוגר (J Am Acad Child Adolesc Psychiatry)

תסמיני התנהגות כפייתית-טורדנית בגיל צעיר עשויה להוות סמן אזהרה מוקדם להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר יותר, כולל פסיכוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין תסמיני התנהגות טורדנית-כפייתית ובין מחלות פסיכיאטריות חמורות ולקבוע אם תסמינים אלו עשויים לשמש כדגל אזהרה ולהצדיק הערכה פסיכיאטרית.  לצורך כך, הם בחנו את הנתונים אודות מדגם Philadelphia Neurodevelopmental Cohort, שכלל 7,054 משתתפים בגילאי 11-21 שנים. המשתתפים השלימו ראיון פסיכיאטרי, כולל בדיקות סקר לתסמינים טורדניים-כפייתיים והפרעות פסיכיאטריות מג’וריות אחרות. 

מהנתונים עלה כי תסמינים טורדניים-כפייתיים נפוצים בקרב מטופלים שאינם פונים לשירותי טיפול פסיכיאטרי (38.2%), אם כי רק 3% ענו על קריטריוני הפרעה טורדנית-כפייתית במהלך חייהם. תסמינים טורדנים-כפייתיים היו נפוצים יותר בבנות (יחס סיכויים של 1.30) ולאחר גיל ההתבגרות (יחס סיכויים של 1.18) והחוקרים זיהו אינטראקציה בין מגדר וגיל ההתבגרות בהקשר של תסמינים טורדנים-כפייתיים, אשר באה לידי ביטוי בשיעור גבוה יותר של תסמינים אלו בבנות לאחר גיל ההתבגרות.

בקרב משתתפים עם תסמינים טורדנים-כפייתיים תועדה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות פסיכיאטריות מג’וריות, בהשוואה לביקורות, כולל דיכאון (26.4% לעומת 7.8%), פסיכוזה (9.6% לעומת 2.1%) ומחשבות אובדניות (16.5% לעומת 4.6%).

ניתוח סטטיסטי הדגים ארבעה משתנים מרכזיים: 1) מחשבות שליליות; 2) בדיקה/חזרה; 3) סימטריה; 4) ניקוי/קונטמינציה. כל התסמינים הטורדנים-כפייתיים לוו בשיעורים גבוהים יותר של הפרעה טורדנית-כפייתית, דיכאון, פסיכוזה ומחשבות אובדניות. עם זאת, תסמינים שכללו מחשבות שליליות, אשר תוארו ב-20% מהמדגם, היו קשורים באופן הבולט ביותר עם הפרעות פסיכיאטריות מג’וריות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תסמינים טורדנים-כפייתיים נפוצים בצעירים בקהילה. למרות שבמרבית הצעירים תסמינים אלו שפירים, חלק מהדפוסים של תסמינים אלו נקשרו עם הפרעות פסיכיאטריות מג’וריות. ממצאים אלו עשויים לסייע בזיהוי צעירים בסיכון להפרעות פסיכיאטריות מג’וריות.

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Published online November 23, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה