Ophth. Other

מערכת מיון טלפוני לחולים המתקשרים עם תסמינים של הפרדות זגוגית אחורית (פרופ’ מרדכי רוזנר)

הפרדות רשתית

התסמינים של הפרדות זגוגית אחורית posterior vitreous detachment (PVD) הינם בין הסיבות השכיחות ביותר לבדיקת עיניים דחופה. פעמים רבות הדרישה לבדיקת עיניים דחופה היא רבה יותר מהאפשרות לספק, ונדרש מיון מדויק של הפונים טלפונית. אם אפשר יהיה לקבוע במדויק את הסיכון לקרע ברשתית או להפרדות רשתית באמצעות שאלון טלפוני, פונים רבים עם תלונה על הבזקים או על פלוטרים יוכלו להיות מופנים לבדיקה לא דחופה, שהיא זמינה יותר. עד היום לא נעשתה אף בדיקה של מערכת מיון על פי מידע טלפוני בלבד של תסמיני PVD. במחקר הנוכחי בוצעה בדיקה פרוספקטיבית של כל החולים שפנו למחלקת עיניים אקדמית גדולה עם תסמינים של PVD במשך כארבעה חודשים, כדי לקבוע את גורמי הסיכון על פי מידע טלפוני בלבד שינבאו קרע או הפרדות רשתית במהלך הבדיקות שבוצעו לאחר מכן. כל פונה נשאל שאלות אחידות מרובות בנוגע לתסמינים ולהיסטוריה הרפואית, ולאחר מכן נבדק לאפשרות של קרע או של הפרדות רשתית בבדיקות מעקב. גורמי הסיכון הומרו למערכת ניקוד מנבאת כדי לנסות לאפשר לממיין שאיננו רופא לקבוע איזה חולה עם תסמינים של PVD ניתן להפנות לבדיקה לא דחופה.

החוקרים היו ממישיגן, ארה”ב. מטרת המחקר הייתה לפתח שאלון טלפוני פשוט שמאפשר, ללא בדיקה רפואית, לנבא למי מהחולים המתקשרים ומתלוננים על תסמינים של PVD יש קרע או הפרדות רשתית. המחקר היה פרוספקטיבי. במחקר נכללו 193 החולים עם תסמינים של PVD שהתקשרו טלפונית למחלקת העיניים במהלך 4 חודשים ב- 2020, ואשר היו במעקב במשך חודש וחצי לאחר מכן. השאלון הטלפוני מולא על ידי הצוות הממיין עבור כל החולים שהתלוננו על תסמינים של הבזקים, פלוטרים, או ראיית וילון. באמצעות רגרסיה לוגיסטית רבת משתנים נקבעו גורמי הסיכון שניבאו בצורה הטובה ביותר קיום קרע או הפרדות רשתית במהלך בדיקות המעקב. באמצעות שיעורי הסיכונים פותח סולם סיכון קליני לקרע או הפרדות רשתית.

נמצא ש- 55% מהחולים היו מוכרים במרפאת הרשתית, 26% היו חדשים במחלקה ו- 19% היו מוכרים במרפאה כללית. ל- 7% מהחולים היה קרע או היפרדות רשתית בבדיקה שבוצעה לאחר הפניה הטלפונית. נבדקו 23 שאלות טלפוניות עם 70 תשובות אפשריות. נמצא שניתן להפיק את הציון של הסיכון הסופי לקרע או הפרדות רשתית מתוך 7 שאלות טלפוניות בלבד שלהן 15 תשובות אפשריות. השאלון המקוצר והפשוט שהופק מאפשר שימוש מהיר בטלפון ללא כל צורך לעיין בתיק הרפואי של הפונה. בעקבות שימוש ברגרסיה לוגיסטית ומודל של ציון סיכון קליני, נמצא שבערך 50% מכל החולים ללא קרע או הפרדות רשתית יכולים להיבדק בביטחון באופן לא דחוף. לסיכום, מערכת השאלות והציונים לסיכון שפותחה, מאפשרת לקבוע את דחיפות הביקור במרפאה ולהגדיל את כמות החולים בעלי הסיכון הנמוך, שיקבלו תור לבדיקה שגרתית לא דחופה.

Balikov DA, Zhou Y, Miller JML
A Telephone Triage System for Patients Calling with Symptoms of a Posterior
Vitreous Detachment
Ophthalmology Retina 2023;7:516-526

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה