Organ Transplantation

עליה בשיעורי ההסכמה לתרומת איברים ורקמות, שיא בחתימות על כרטיס אדי (המרכז הלאומי להשתלות)

המרכז הלאומי להשתלות פרסם השבוע את סיכום הפעילות בשנת 2023. לפי הסיכום, במשך חודשי המלחמה חלה עליה גבוהה בשעורי ההסכמות לתרום, בקרב הציבור כולו ובקרב משפחות החללים, ושעורי ההסכמות במצבים אלה הגיע ל-85%, בהשוואה ל-58-63% בממוצע בשנים האחרונות. עם זאת, מספרי ההשתלות דומים מאד לאלו שבשנה שעברה, וכבכל שנה נרשם גידול במספר הממתינים להשתלות שהצטרפו לרשימה. 

המרכז מציין כי נרשם שיא במספר החותמים על כרטיסי אדי, 39,020, כמעט כפול מבשנת 2022. כמו כן, מציינים כי נרשם שיא במספר תורמי הרקמות, כמו קרניות, עור, מסתמי לב ושתלי עצם. לפי המרכז, רב הרקמות נתרמו בתקופת המלחמה ומרביתן מלוחמים שנפלו. התרומות שהונצלו כללו 1167 קרניות, 86 תרומות עור, 70 מסתמי לב ו-44 תרומות עצם/גיד.
הקרניות משמשות להחזרת מאור עיניים, עור לטיפול בכוויות, שתלי עצם משמשים לטיפול בפגיעות אורתופדיות לרבות פצעי מלחמה והכנת גדם לפרוטזות. מסתמי לב משמשים להחלפת מסתמים בחולים הסובלים מומים מולדים ומחלות במסתמים; כל הרקמות למעט קרניות, עוברות תהליכי עיבוד ונשמרות בבנק שימור עד לשימוש.

ד”ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות מסכמת כי “שלושת החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה הרחיבו את הנתינה והערבות הדדית בקרב הציבור הרחב, דבר שהתבטא גם בשיאי חתימות על כרטיס אדי, וגם בשיעורי הסכמה גבוהים לתרומת איברים ורקמות, מקרב משפחות חללים ומקרב משפחות תושבי המדינה כאחד. אני מצדיעה למתאמות ההשתלה שטיפלו והכילו מצבים רגשיים שטרם פגשנו בעבר.”

בדו”ח שפרסם המרכז צוין כי היו 636 השתלות מתורמים חיים ונפטרים, כש-323 חולים הושתלו מתורמים נפטרים ו -313 מתורמי חיים (כליה ואונת כבד). כ-77 מטופלים נפטרו בעודם ממתינים להשתלה, מספר זהה לנפטרים בשנה הקודמת. כמו כן, נרשמה הכפלה של מספר תרומות אונת כבד מתורם חי, 16 לעומת 7 בשנה שעברה. בהשתלות כליה מתורמים חיים נרשמה ירידה של כ-7%, מ-319 תרומות ל-297 תרומות. מתוכן, מספר השתלות הכליה המכונות “אלטרואיסיטיות”, כלומר שלתורמ/ת לא היה קשר משפחתי לנתרמ/ת, נותר דומה (183 ב-2023 לעומת 186 ב-2022). המרכז מציין כי היתה עליה בהשתלות כליה בהצלבה:  בוצעו 61 השתלות בהצלבה בהשוואה ל-47 בשנה החולפת. 20 הצלבות בין זוגות, 3 הצלבות בין 3 זוגות, שתי הצלבות בין 4 זוגות. כמו כן, נרשמו שלוש הצלבות בינלאומיות (תכנית ההצלבות היא תכנית למציאת זוגות של תורם ונתרם, מקרב  בני משפחה שלא נמצאה בניהם התאמה, ומתורמים אלטרואיסטים שנרשמו ישירות לתכנית ההצלבות דרך המרכז להשתלות): הצלבה ראשונה עם קפריסין, והצלבות חוזרות עם האמירויות ועם צכיה.

נתוני השתלות איברים מנפטר  2023 בהשוואה לשנת 2022:

מכל תורם נפטר מתבצעות לרוב מספר השתלות, אך לעיתים נלקח איבר אחד, ובלבד שלא לוותר על הזדמנות לחיים חדשים, אפילו לחולה אחד.

השתלות כליה:  145 (ועוד 9 השתלות כליה משולבות עם כבד ועם לב)

השתלות כבד:   86  ירידה משנה שעברה (92)

השתלות לב:     32  זהה למספר בשנה שעברה (32)

השתלת ראות:  60   מספר דומה לשנה שחלפה (61)

יו”ר ועדת ההיגוי של המרכז, פרופ’ רפי ביאר אמר עם פרסום הסיכום השנתי כי “שנת הפעילות שחלפה, דומה בהישגיה לאלו שבשנה החולפת. מאז ה- 7/10   תקופה עמוסה ואינטנסיבית. לא מעט מאנשי צוות בית החולים יצאו למילואים, אחרים נדרשו למלא מקום ביחידות עמוסות, ולמרות זאת צוותי ההשתלות עמדו בכל המשימות וכל ההשתלות בוצעו במועדן ובתנאים הנדרשים והמקובלים. מבקשת להודעות להנהלות בתי החולים ולצוותים ביחידות לטיפול נמרץ ובחדרי הניתוח, ולמשתילים, שסייעו ותמכו בתהליכי התרומה וההשתלה”.

 

הקליקן כאן להודעה המלאה של המרכז הלאומי להשתלות

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה