Orthopedics Other

השוואת יעילות זריקות אוזון לעומת זריקות קורטיקוסטרואידים להקלה על כאב שריר-שלד (J Back Musculoskelet Rehabil)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לזריקות אוזון, זריקות קורטיקוסטרואידים יעילות יותר בהפחתת כאב ממקור שריר-שלד בטווח הקצר, אך בטווח הביניים היעילות של שתי גישות הטיפול הייתה דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הזרקות סטרואידים משמשות לעיתים קרובות כטיפול קצר-טווח להקלה על כאב ממקור שריר-שלד, אך השימוש בהם שנוי במחלוקת בשל ההשפעות השליליות האפשריות של חשיפות חוזרות לקורטיקוסטרואידים על רקמת שריר-שלד. זריקות אוזון הוצעו כחלופה אפשרית להקלה על כאב ממקור שריר-שלד; עם זאת, היעילות שלהן לא נבחנה אל מול זריקות קורטיקוסטרואידים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות של זריקות אוזון להקלה על כאב בחולים עם כאב ממקור שריר-שלד לעומת זריקות קורטיקוסטרואידים במסגרת מטה-אנליזה.  החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרים רפואיים אלקטרוניים לזיהוי מחקרים שפורסמו עד ספטמבר 2023 אשר ערכו השוואה בין זריקות קורטיקוסטרואידים ובין זריקות אוזון להקלה על כאב ממקור שריר-שלד.

הסקירה כללה 11 מחקרים עם 534 חולים בסך הכול. מניתוח הנתונים אודות כלל המשתתפים במחקרים, טיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים לווה בהקלה בכאב בטווח הקצר (d = 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.01-0.60). עם זאת, בטווח הביניים, לא תועדו הבדלים משמעותיים בהקלה על כאב בין הקבוצות (d = -0.17, רווח בר-סמך 95% של 0.42- עד 0.07).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הזרקות אוזון פחות יעילות מהזרקות גלוקוקורטיקואידים להקלה על כאב שריר-שלד בטווח הקצר, אך לשתי אפשרויות הטיפול יעילות דומה בטווח הביניים. אעפ”י כן, הם קוראים להשלים מחקרים קליניים באיכות טובה יותר במטרה לאשר את ממצאי המחקר.

J Back Musculoskelet Rehabil, Dec 19, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה